نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرزگر رحیمی, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر رحیمی, یاسینfa_IR
dc.contributor.authorسالاری, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:46:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:46:37Z
dc.date.available1403-12-21T01:46:37Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:46:37Z
dc.date.issued2024-08-22en_US
dc.date.issued1403-06-01fa_IR
dc.date.submitted2024-05-06en_US
dc.date.submitted1403-02-17fa_IR
dc.identifier.citationبرزگر رحیمی, مجتبی, برزگر رحیمی, یاسین, سالاری, محمود. (1403). بررسی اثر ایجاد یک شیار عمودی بر سطح پره‌های یک پروانه‌ی نیمه‌مغروق. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(6), 765-790. doi: 10.22060/mej.2024.23088.7716fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23088.7716
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5565.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145685
dc.description.abstractپروانه‌ی نیمه‌مغروق نوعی از پروانه‌های دریایی است که در شناورهای تندرو از آن استفاده می‌شود. این پروانه مورد ‌توجه طراحان قرار گرفته است؛ زیرا در اعداد کاویتاسیون نسبتا زیاد، دچار پدیده‌ی کاویتاسیون نمی‌شود. همچنین پروانه‌‌های نیمه‌مغروق در سرعت‌‌های بالا از پایداری رانشی و گشتاوری مناسبی برخوردار هستند و مانورپذیری بالایی هم دارند. از این رو بررسی بیشتر پیرامون آن، حائز اهمیت است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی اثر ایجاد یک شیار عمودی بر سطح پره‌های یک پروانه‌ی نیمه‌مغروق انجام شده و ایده‌ی آن بر گرفته از سطح شیاردار یا کنگره‌دار در کفِ برخی شناورهای تندرو است. پروانه‌ی مورد بررسی در این پژوهش، پروانه‌ی نیمه‌مغروق 841-B موسوم به الفسون می‌باشد. شبکه‌بندی دامنه‌ی حل سه بعدی و شبیه‌سازی عددی در نرم‌افزار اِستار سی‌‌سی‌اِم انجام شده است. حالت مورد نظر در این شبیه‌سازی عددی، نسبت عمق غوطه‌وری 33%، ضریب پیشروی 0/8، عدد کاویتاسیون 2/3، عدد فرود 6 و زاویه‌ی صفر محور (حالت افقی) است. نتایج حاکی از آن است که بازدهی پروانه‌ی شیاردار 44/5% می‌باشد که این مقدار از بازدهی پروانه‌ی بدون شیار کمتر است. در انتها می‌توان گفت که شیار ایجاد شده، اثر نامطلوب بر بازدهی و عملکرد پروانه داشته و در عمل استفاده از آن در شرایط کاری پروانه‌ی مورد بررسی، توصیه نمی‌شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23088.7716
dc.subjectپروانه‌ی نیمه‌مغروق شیاردارfa_IR
dc.subject841-Bfa_IR
dc.subjectشبیه‌سازی عددیfa_IR
dc.subjectاِستار سی‌‌سی‌اِمfa_IR
dc.subjectدینامیک سیالات محاسباتیfa_IR
dc.subjectهیدرودینامیکfa_IR
dc.titleبررسی اثر ایجاد یک شیار عمودی بر سطح پره‌های یک پروانه‌ی نیمه‌مغروقfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی شیمی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume56
dc.citation.issue6
dc.citation.spage765
dc.citation.epage790
nlai.contributor.orcid0009-0007-2453-5009


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد