• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 56, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 56, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌سازی الاستواستاتیک و طراحی بهینه مکانیزم منعطف لوزی

    (ندگان)پدیدآور
    ارمی مطلق ارمکی, محمد سعیدغفاری راد, حامدتقوایی پور, افشینفیروزی راد, پویا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مکانیزم‌های منعطف به دلیل ساختار یکپارچه‌ای که دارند، برای موقعیت‌دهی دقیق و تقویت دامنه عملگرهای پیزوالکتریک طراحی و استفاده می‌شوند. مدل‌سازی رفتار سینماتیکی این مکانیزم‌ها به دلیل ساختار پیوسته و تغییر شکل الاستیک دارای چالش‌‌هایی می‌باشد. در این مقاله ابتدا روشی بر مبنای ماتریس ساختاری به نام روش‌ الاستواستاتیک برای مدل‌سازی استاتیکی مکانیزم‌های منعطف ارائه می‌گردد. نوآوری این مدل، در کاهش محاسبات، با به‌کارگیری تقریب چرخش و جابه‌جایی کوچک می‌باشد. به دلیل ساختار یکپارچه و ساده، مکانیزم‌ لوزی برای موقعیت‌دهی میکرونی و تقویت دامنه عملگرهای پیزوالکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی، طراحی و بهینه‌سازی ابعادی مکانیزم منعطف لوزی با استفاده از مدل‌سازی الاستواستاتیک می‌باشد. هدف از بهینه‌سازی ابعادی، دستیابی به بزرگ‌نمایی بالا و سختی ورودی کم می‌باشد تا استفاده از مکانیزم منجر به کاهش دامنه مؤثر پیزوالکتریک نگردد. برای این مکانیزم مدل المان محدود و همچنین مدل تجربی ساخته شده، و در نهایت، خطای مدل‌سازی الاستواستاتیک با شبیه‌سازی در نرم‌افزار المان محدود و نتایج تجربی مقایسه می‌شود. نتایج گرفته شده از آزمون­های تجربی نشان می‌دهد که مدل‌سازی انجام شده برای مکانیزم لوزی حدود 1.5درصد خطا دارد.
    کلید واژگان
    مدل‌سازی الاستواستاتیک
    مکانیزم منعطف
    مکانیزم لوزی
    بهینه‌سازی
    طراحی مکانیزم
    بهینه سازی اجزا و سامانه‌های مکانیکی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-06-21
    1403-04-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.22905.7691
    https://mej.aut.ac.ir/article_5517.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145676

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب