| dc.contributor.author | فرزدی, رامین | fa_IR |
| dc.contributor.author | بازارگان, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T01:46:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T01:46:26Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T01:46:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T01:46:26Z | |
| dc.date.issued | 2024-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-03-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-12-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرزدی, رامین, بازارگان, مجید. (1403). بررسی عددی گشتاور راهاندازی توربین باد محور عمودی داریوس با پره جی-شکل. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(3), 439-464. doi: 10.22060/mej.2024.23060.7714 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23060.7714 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_5492.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145672 | |
| dc.description.abstract | پژوهش کنونی با بهرهگیری از شبیهسازی سه بعدی جریان حول توربین داریوس سه پرهای به بررسی توان راهاندازی توربین میپردازد. دو نوع توربین پره مستقیم و پره مارپیچ مجهز به پرههایی با پروفیل جی-شکل مورد بررسی قرار گرفتهاند. تاثیر کمیتهای گوناگون نظیر سرعت باد، ارتفاع پرهها و باز یا بسته بودن انتهای پره جی-شکل مورد مطالعه قرار گرفته و با توربین مجهز به پرههای کامل مقایسه شده است. تحلیل جریان حول پره آشکار ساخت که گردابههای شکل گرفته در سطح فشار پره جی-شکل موجب افزایش گشتاور تولیدی میشوند. با بستن انتهای پره جی-شکل از خروج این گردابهها در لبههای انتهایی جلوگیری میشود که تاثیر مثبت قایل ملاحظهای در شرایط راهاندازی و شرایطی که روتور دارای چرخش است ، دارد. متوسط گشتاور تولیدی برای توربین پره مستقیم و پره مارپیچ مجهز به پره جی-شکل با انتهای بسته به ترتیب تحت شرایط راهاندازی 38/5 و 21 درصد و در نسبت سرعت نوک پره کم 49/5 و41/9 درصد نسبت به توربین با پره کامل افزایش داشته است. اثر مثبت استفاده از پرههای جی-شکل تحت شرایط راهاندازی برای سرعتهای کم باد و ارتفاعهای بلندتر پره بارزتر میباشد که این پره را به گزینه مناسبی برای به کارگیری توربین در مناطق شهری بدل میکند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23060.7714 | |
| dc.subject | توربین داریوس | fa_IR |
| dc.subject | پره جی-شکل | fa_IR |
| dc.subject | قدرت راهاندازی | fa_IR |
| dc.subject | توربین پره مستقیم | fa_IR |
| dc.subject | توربین پره مارپیچ | fa_IR |
| dc.subject | انرژی های تجدیدپذیر | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک سیالات محاسباتی | fa_IR |
| dc.title | بررسی عددی گشتاور راهاندازی توربین باد محور عمودی داریوس با پره جی-شکل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 56 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 439 | |
| dc.citation.epage | 464 | |