نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرزدی, رامینfa_IR
dc.contributor.authorبازارگان, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:46:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:46:26Z
dc.date.available1403-12-21T01:46:26Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:46:26Z
dc.date.issued2024-05-21en_US
dc.date.issued1403-03-01fa_IR
dc.date.submitted2024-03-16en_US
dc.date.submitted1402-12-26fa_IR
dc.identifier.citationفرزدی, رامین, بازارگان, مجید. (1403). بررسی عددی گشتاور راه‌اندازی توربین باد محور عمودی داریوس با پره جی-شکل. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(3), 439-464. doi: 10.22060/mej.2024.23060.7714fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23060.7714
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5492.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145672
dc.description.abstractپژوهش کنونی با بهره‌گیری از شبیه‌سازی سه بعدی جریان حول توربین داریوس سه پره‌ای به بررسی توان راه‌اندازی توربین می‌پردازد. دو نوع توربین پره‌ مستقیم و پره ‌مارپیچ مجهز به پره‌هایی با پروفیل جی-شکل مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تاثیر کمیت‌های گوناگون نظیر سرعت باد، ارتفاع پره‌ها و باز یا بسته بودن انتهای پره جی-شکل مورد مطالعه قرار گرفته و با توربین مجهز به پره‌های کامل مقایسه شده است. تحلیل جریان حول پره آشکار ساخت که گردابه‌های شکل گرفته در سطح فشار پره جی-شکل موجب افزایش گشتاور تولیدی می‌شوند. با بستن انتهای پره جی-شکل از خروج این گردابه‌ها در لبه‌های انتهایی جلوگیری می‌شود که تاثیر مثبت قایل ملاحظه‌ای در شرایط راه‌اندازی و شرایطی که روتور دارای چرخش است ، دارد. متوسط گشتاور تولیدی برای توربین پره مستقیم و پره مارپیچ مجهز به پره جی-شکل با انتهای بسته به ترتیب تحت شرایط راه‌اندازی 38/5 و 21 درصد و در نسبت سرعت نوک پره کم 49/5 و41/9 درصد نسبت به توربین با پره کامل افزایش داشته است. اثر مثبت استفاده از پره‌های جی-شکل تحت شرایط راه‌‌اندازی برای سرعت‌های کم باد و ارتفاع‌های بلندتر پره بارزتر می‌باشد که این پره را به گزینه مناسبی برای به کارگیری توربین در مناطق شهری بدل می‌کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23060.7714
dc.subjectتوربین داریوسfa_IR
dc.subjectپره جی-شکلfa_IR
dc.subjectقدرت راه‌اندازیfa_IR
dc.subjectتوربین پره مستقیمfa_IR
dc.subjectتوربین پره مارپیچfa_IR
dc.subjectانرژی های تجدیدپذیرfa_IR
dc.subjectدینامیک سیالات محاسباتیfa_IR
dc.titleبررسی عددی گشتاور راه‌اندازی توربین باد محور عمودی داریوس با پره جی-شکلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume56
dc.citation.issue3
dc.citation.spage439
dc.citation.epage464


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد