• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 37, شماره 147
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 37, شماره 147
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط سرمایه روانشناختی با رفتار مراقبتی پرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان شهر خرم‌آباد

    (ندگان)پدیدآور
    امرائی, فرودجعفرجلال, عزتسیدفاطمی, نعیمهفیض بابایی, مسعودحقانی, حمید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف مراقبت یکی از اساسی‌ترین عناصر پرستاری شناخته شده و به‌عنوان جوهر حرفه پرستاری تأیید شده است. سرمایه روانشناختی جنبه مثبت زندگی انسان‌هاست و مبتنی بر داشتن هدف برای رسیدن به موفقیت و پایداری در برابر مشکلات تعریف می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سرمایه روانشناختی با رفتار مراقبتی در پرستاران مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان شهر خرم‌آباد در سال 1401 انجام شد. روش بررسی این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی‌همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمام پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان شهر خرم آباد در سال 1401 بودند. نمونه پژوهش تعداد 300 نفر از پرستاران که شرایط، معیارهای ورود و تمایل به شرکت در مطالعه را داشتند بودند. نمونه‌گیری به روش تخصیص نسبتی متناسب بین مراکز انجام شد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از فرم مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه سرمایه روانشناختی مک گی و پرسش‌نامه رفتار مراقبتی ولف و همکاران استفاده شد. از اسفند سال 1401 تا فروردین سال 1402 طول کشید. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. یافته‌ها یافته‌ها نشان داد میانگین سنی افراد موردپژوهش برابر با 5/64±32/14 سال بود. بیشتر پرستاران زن (75/3 درصد)، متأهل (58/4 درصد) و دارای مدرک لیسانس (92/8 درصد) بودند. میانگین سرمایه روانشناختی پرستاران برابر با 18/80±112/55 و بیشترین میانگین سرمایه روانشناختی در بعد خودکارآمدی با میانگین 0/78±4/38 و کمترین در بعد خوش‌بینی 0/96±4/22 بود. میانگین رفتار مراقبتی پرستاران برابر با 32/05±201/23 و بیشترین میانگین رفتار مراقبتی در بعد دانش و مهارت حرفه‌ای با میانگین 0/88±5/07 و کمترین در بعد قائل شدن احترام برای دیگران با میانگین 0/83±4/52 بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رفتار مراقبتی با سرمایه روانشناختی و همه ابعاد آن (0/001>P) و بین سرمایه روانشناختی با رفتارمراقبتی و همه ابعاد آن همبستگی معنی‌داری وجود دارد (0/001>P). همچنین بین همه ابعاد سرمایه روانشناختی با همه ابعاد رفتار مراقبتی همبستگی مستقیم و معنی‌داری وجود داشت (0/001>P). نتایج نشان داد بین مدرک تحصیلی (0/007=P) و وضعیت اقتصادی (0/001=P) با سرمایه روانشناختی پرستاران ارتباط معنی‌دار آماری وجود داردو بین سن (0/004=P)، وضعیت تأهل (0/025=P) و مدرک تحصیلی (0/044=P) با رفتارهای مراقبتی پرستاران نیز ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد. نتیجه‌گیری سرمایه روانشناختی با رفتار مراقبتی و ابعاد آن ارتباط داشت؛ بدین معنی که پرستاران دارای سرمایه روانشناختی بالا، رفتار مراقبتی مناسب‌تری ارائه دادند و همچنین جنبه بیانی، روانی مراقبت در پرستاران دارای سرمایه روانشناختی بالا بهتر از سایر پرستاران نشان داده شده است که نشان‌دهنده اهمیت توجه به سرمایه روانشناختی و ابعاد آن و تأثیر آن بر جنبه‌های انسانی مراقبت که لازم است مد نظر مدیران قرار بگیرد.
    کلید واژگان
    سرمایه روانشناختی
    رفتار مراقبتی
    پرستار
    پرستاری

    شماره نشریه
    147
    تاریخ نشر
    2024-04-01
    1403-01-13
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه آمار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.32598/ijn.37.147.3340.1
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3740-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142121

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب