نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرزانه ذیقیمیتfa_IR
dc.contributor.authorعباس عبادیfa_IR
dc.contributor.authorعلی‌اکبر کریمی زارچیfa_IR
dc.contributor.authorنسترن مرادیfa_IR
dc.contributor.authorزهرا حاجی امینیfa_IR
dc.contributor.authorسودابه مهدی زادهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:01:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:01:22Z
dc.date.available1403-12-21T01:01:22Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:01:22Z
dc.date.issued2010-08-01en_US
dc.date.issued1389-05-10fa_IR
dc.identifier.citationفرزانه ذیقیمیت, عباس عبادی, علی‌اکبر کریمی زارچی, نسترن مرادی, زهرا حاجی امینی, سودابه مهدی زاده. (1389). تأثیرآموزش تحت الگوی اعتقاد - سلامتی بر تغییر رفتار تغذیه ای بیماران تحت عمل پیوند عروق کرونر. نشریه پرستاری ایران, 23(65), 50-60.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-825-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142114
dc.description.abstractp align=right strong زمینه و هدف: /strongبیماری عروق کرونر شایع ترین نوع بیماری قلبی عروقی و از علل منجر به مرگ در کشورهای صنعتی و در حال توسعه است. در ایران نیز این بیماری از نظر ابتلاء و مرگ و میر اولین رتبه را داراست. با توجه به مزمن بودن بیماری، لزوم تغییر شیوه زندگی در مبتلایان ضروری به نظر می‌رسد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تأثیر آموزش تحت الگوی اعتقاد - سلامتی در تغییر رفتار تغذیه ای در بیماران تحت عمل پیوند عروق کرونر بوده است. /pp align=right strong روش بررسی: /strongدریک کار آزمایی بالینی 64 نفر از بیماران تحت پیوند عروق کرونر به شیوه مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در یکی از دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گردآوری داده ها بوسیله پرسشنامه و چک لیست انجام شد. در مرحله اول پرسشنامه و چک لیست برای دو گروه تکمیل گردید، سپس برنامه آموزشی به صورت انفرادی برای هر واحد پژوهش در گروه آزمون اجرا و یک جزوه آموزشی نیز در اختیار بیماران قرار گرفت. دو ماه پس از اتمام آموزش مجددا پرسشنامه و چک لیست برای دو گروه تکمیل گردید. /pp align=right strong یافته ها: /strongدر مرحله پس از مداخله، درگروه آزمون از نظر میزان آگاهی، شدت، منافع و موانع درک شده و عملکرد تغذیه ای بهبود قابل ملاحظه ای مشاهده گردید(0.05 P ). بین نحوه عملکرد فعالیت غذایی و متغیرهای سن، میزان تحصیلات و سابقه خانوادگی در هر دو گروه ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد. بدین ترتیب که بیماران مسن تر، با تحصیلات بالاتر و دارای سابقه بیماری در خانواده دارای عملکرد تغذیه ای بهتری بوده اند (0.05 P ). در گروه آزمون بین متغیر سابقه خانوادگی بیماری با اجزای الگو (شدت، منافع و موانع درک شده) از نظر آماری ارتباط معنی داربود، بدین ترتیب که در خانواده های دارای سابقه بیماری درک بالاتری در خصوص امکان ابتلاء به بیماری و منافع رعایت رژیم غذایی و همچنین کاهش موانع درک شده در این مورد مشاهده شده است(0.05 P ) بر اساس یافته ها بیشترین فراوانی در مورد راهنماهای عمل در مرحله قبل از مداخله در گروه آزمون مربوط به رادیو تلویزیون و در گروه شاهد مربوط به پزشک بود. در حالیکه در مرحله بعد از مداخله در گروه آزمون مربوط به پرستاران و در گروه شاهد مربوط به پزشک بود. /pp align=right strong نتیجه گیری کلی: /strongبر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش در چارچوب الگوی اعتقاد - سلامتی موجب افزایش میزان آگاهی، بالا بردن شدت و منافع درک شده، همچنین کاهش موانع درک شده و در نهایت بهبود عملکرد در بعد رژیم غذایی در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر می‌گردد. /pp align=right  /pfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectالگوی اعتقاد سلامتی - پیوند عروق کرونر - رفتارهای تغذیه ایfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیرآموزش تحت الگوی اعتقاد - سلامتی بر تغییر رفتار تغذیه ای بیماران تحت عمل پیوند عروق کرونرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue65
dc.citation.spage50
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد