نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحمت خواه, تهمینهfa_IR
dc.contributor.authorدشتی کلانتر, رجبfa_IR
dc.contributor.authorوثوقی, نازیلاfa_IR
dc.contributor.authorمیرزایی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorمهری, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:01:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:01:08Z
dc.date.available1403-12-21T01:01:08Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:01:08Z
dc.date.issued2024-02-01en_US
dc.date.issued1402-11-12fa_IR
dc.identifier.citationرحمت خواه, تهمینه, دشتی کلانتر, رجب, وثوقی, نازیلا, میرزایی, علیرضا, مهری, سعید. (1402). شایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل در سال 1402. نشریه پرستاری ایران, 37(145), 526-537. doi: 10.32598/ijn.36.145.3400.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.145.3400.1
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3785-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142096
dc.description.abstractزمینه و هدف مهارت‌های ارتباط شفاهی نقش مهمی در موفقیت فردی، تحصیلی و حرفه‌ای افراد دارند و رایج‌ترین روش ارزیابی فعالیت آموزشی در بیشتر مراکز علمی هستند. هدف مطالعه حاضر، تعیین شایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل بود. روش بررسی این پژوهش یک مطالعه توصیفی‌ـ‌مقطعی است که در سال 1402 انجام شد. 274 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار SPSS نسخه 20، با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه صورت گرفت. یافته‌ها میانگین نمره کل شایستگی ارائه شفاهی برابر با 7/75±58/81 بود. میانگین نمره شایستگی در بعد دقت در محتوا 0/348±4/01، در بعد ارتباط مؤثر 0/658±3/72 و در بعد وضوح در گفتار 0/673±4/02 بود. نمره شایستگی در ارائه شفاهی در دانشجویان فارس‌زبان نسبت به دانشجویان آذری‌زبان بالاتر بود. همچنین دانشجویان با سابقه ارائه بیشتر و مطالعه کتاب‌های سخنوری میانگین نمرات بالاتری کسب کردند. نتیجه‌گیری باتوجه‌ به اهمیت ارائه‌های شفاهی برای پرستاران به‌عنوان یک مهارت مفید و ضروری و تأثیر آن بر کیفیت ارتباطات و ارائه شفاهی در محیط کاری آینده، ارتقا، رهبری و توسعه فردی، توصیه می‌شود اساتید پرستاری و نظام آموزشی فرصت مناسب یادگیری و ارتقای این مهارت را در دوران دانشجویی بیشتر موردتوجه قرار دهند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.145.3400.1
dc.subjectارائه شفاهیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectشایستگیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleشایستگی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل در سال 1402fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.citation.volume37
dc.citation.issue145
dc.citation.spage526
dc.citation.epage537
nlai.contributor.orcid0009-0009-0670-2752


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد