نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرات زاده, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorکاشانی نیا, زهراfa_IR
dc.contributor.authorمحدث, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorجوکار, محمد حسنfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:01:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:01:01Z
dc.date.available1403-12-21T01:01:01Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:01:01Z
dc.date.issued2021-08-01en_US
dc.date.issued1400-05-10fa_IR
dc.identifier.citationبرات زاده, علیرضا, کاشانی نیا, زهرا, محدث, فاطمه, جوکار, محمد حسن, حقانی, شیما. (1400). ارزشیابی اثر آموزش خود مراقبتی بر وضعیت عملکرد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید. نشریه پرستاری ایران, 34(131), 70-81. doi: 10.52547/ijn.34.131.70fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.70
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3469-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142088
dc.description.abstractdiv style=text-align: justify;strongspan style=font-family:B Lotus;زمینه و هدف:/span/strongspan style=font-family:B Lotus; آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌های خود ایمنی، و سیر مزمن و پیشرونده دارد/spanspan style=font-family:B Lotus;. منجر به افت شدید/span span style=font-family:B Lotus;عملکرد افراد مبتلا و کاهش استقلال در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی آنان می‌شود. افراد باید دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، حل مشکلات خود و ارتباط با دیگران را کسب کنند. مطالعه‌ای حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خود مراقبتی بر وضعیت عملکرد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام گرفت./spanbr strongspan style=font-family:B Lotus;روش بررسی:/span/strong span style=font-family:B Lotus;پژوهش، ارزشیابی آموزش و تک گروهی، با نمونه‌گیری مستمر/spanspan style=font-family:B Lotus;، /spanspan style=font-family:B Lotus;40 نفر از افراد بستری در بخش روماتولژی انتخاب /spanspan style=font-family:B Lotus;و داده‌ها /spanspan style=font-family:B Lotus;قبل/span span style=font-family:B Lotus;از/spanspan style=font-family:B Lotus; مداخله و دو هفته بعد از اتمام مداخله با پرسشنامه‌های جمعیت شناختی و بررسی وضعیت عملکرد جمع آوری گردید. /spanspan style=font-family:B Lotus;پنج جلسه 25 دقیقه‌ای آموزش خود مراقبتی، /spanspan style=font-family:B Lotus;یک /spanspan style=font-family:B Lotus;روز در میان و تک نفره بر بالین برگزار شد/spanspan style=font-family:B Lotus;. داده‌ها به وسیله نرم افزار /spanspan dir=LTRSPSS/spanspan style=font-family:B Lotus; نسخه 16 و آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت./spanspan style=font-family:B Lotus;/spanbr strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;یافته‌ها:/span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; میانگین سنی نمونه‌ها 77/9 /span/spanspan style=font-family:Cambria,serif;span style=font-size:10.0pt;plusmn; /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;72/45 سال و بیشتر نمونه‌ها زن (70%)، متأهل (5/87%)، خانه‌دار (5/57%)، با تحصیلات دیپلم و کمتر از آن (90%) و دارای بیماری زمینه‌ای (55%)، مدت ابتلا به بیماری (5/62%) پنج سال و کمتر بود . نتایج آزمون تی زوجی، نمره فعالیت‌های روزمره زندگی (001/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;P/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)، فعالیت‌های پایه‌ روزمره زندگی (001/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;P/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)، عملکرد روانی (001/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و عملکرد شغلی (001/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;P/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و فعالیت اجتماعی (002/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معنی‌داری داشت. در بعد کیفیت تعاملات اجتماعی این افزایش از نظر آماری معنی‌دار نبود (77/0=/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;P/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)./span/spanbr strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;بحث و نتیجه‌گیری:/span/span/span/strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; استفاده از رویکرد آموزش خود مراقبتی نقش مؤثری در روند توانبخشی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ایفا می‌کند و اجرا این برنامه‌ها را به عنوان بخشی از روند درمانی در کنار سایر فرایندهای مربوط به توانبخشی در نظر گرفت. فرضیه پژوهش مبنی بر تأثیر مثبت آموزش خود مراقبتی بر وضعیت عملکرد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید با کمک داده‌های حاصل از پژوهش تأیید شد. تنها در بعد کیفیت تعاملات اجتماعی افزایش معنی‌دار آماری مشاهده نشد که ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری داشته باشد و پیشنهاد می‌شود در مطالعات آینده بیشتر از مدت زمان/span/span/span span dir=RTLspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;به کار رفته در این مطالعه برای بررسی تغییرات صرف شود./span/span/spanspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;/span/span/divfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.70
dc.subjectآرتریت روماتوئیدfa_IR
dc.subjectآموزش به بیمارfa_IR
dc.subjectخود مراقبتیfa_IR
dc.subjectفعالیت روزمره زندگیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارزشیابی اثر آموزش خود مراقبتی بر وضعیت عملکرد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکزتحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری کودکان و روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09121592900 kashaninia.za@iums.ac.ir Email:fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روماتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue131
dc.citation.spage70
dc.citation.epage81


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد