نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشمس الدین, مهتابfa_IR
dc.contributor.authorمردانی حموله, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorسیدفاطمی, نعیمهfa_IR
dc.contributor.authorرنجبر, ملیحهfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:00:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:01:00Z
dc.date.available1403-12-21T01:00:59Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:01:00Z
dc.date.issued2021-08-01en_US
dc.date.issued1400-05-10fa_IR
dc.identifier.citationشمس الدین, مهتاب, مردانی حموله, مرجان, سیدفاطمی, نعیمه, رنجبر, ملیحه, حقانی, شیما. (1400). تأثیر آموزش مجازی مهارت‌های زندگی بر عملکرد خانواده مبتلایان به اختلالات روانی: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران, 34(131), 44-54. doi: 10.52547/ijn.34.131.44fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.44
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3468-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142086
dc.description.abstractdiv style=text-align: justify;strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;زمینه و هدف/span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;: اختلال روانی مزمن در یک عضو خانواده، می‌تواند تهدیدی برای کل نظام خانواده به شمار آید و اگر خانواده‌ها مورد توجه قرار نگیرند، سلامت روانی آنان مختل می‌گردد. لذا مداخلات آموزشی می‌تواند برای اعضای خانواده /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;مبتلایان به اختلالات روانی مزمن/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; مفید باشد. مطالعه حاضر در این راستا و با هدف تعیین اثر آموزش مهارت‌های زندگی بر عملکرد خانواده مبتلایان به اختلالات روانی مزمن انجام گردید./span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;روش بررسی: /span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;پژوهش حاضر یک مطالعه ارزشیابی اثر تک گروهی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود که با مشارکت ۳۷ نفر از اعضاء خانواده بیماران مبتلابه اختلالات روانی مزمن بستری در مرکز روان‌پزشکی ایران انجام گرفت. از روش نمونه‌گیری مستمر جهت انتخاب اعضای خانواده‌های دارای عضو مبتلابه اختلال روانی مزمن بستری در این مرکز استفاده شد. ابتدا فرم مشخصات جمعیت شناختی ابزار عملکرد خانواده/span/span span dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;(/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;Mcmaster Family assessment questionnaire)/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; توسط نمونه‌ها تکمیل شد. پس از انجام پیش‌آزمون، آموزش مهارت‌های زندگی به‌ صورت یک دوره مجازی آنلاین به مدت سه هفته (شش جلسه ۶۰ دقیقه‌ای)/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;از طریق پیام‌رسان /span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;Whatsapp/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ارائه شد. یک ماه پس از انجام مداخله، پس‌آزمون گرفته شد. کل مدت نمونه‌گیری دو ماه بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(تی زوجی) و به کمک نرم‌افزار /span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;SPSS/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; نسخه 16 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت./span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;یافته‌ها: /span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی، حیطه‌های عملکرد کلی، حل مسئله، ارتباط، نقش‌ها، پاسخ‌دهی عاطفی (001/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و کنترل رفتار (/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;006/0=/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و آمیختگی عاطفی (/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;045/0=/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;). از عملکرد خانواده /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;مبتلایان به اختلالات روانی مزمن را بهبود بخشیده است/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;./span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;همچنین با توجه به‌اندازه اثر محاسبه ‌شده بیشترین اثر مداخله در بعد حل مسئله با اندازه ۹۳/۰ و کمترین اندازه اثر مربوط به پاسخ‌دهی عاطفی با ۳۴/۰ بود./span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نتیجه‌گیری کلی/span/span/strongstrongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;:/span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; نتایج این مطالعه نشان داد یکی از راه‌‌های بهبود عملکرد در خانواده بیماران مبتلابه اختلال روانی مزمن اجرای برنامه آموزش مهارت‌های زندگی است و این مداخله می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های مؤثر در مراکز روان‌پزشکی برای بهبود عملکرد خانواده این بیماران مورداستفاده قرار گیرد./span/spanspan style=font-family:B Nazanin;/span/divfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.44
dc.subjectمهارت‌های زندگیfa_IR
dc.subjectعملکرد خانوادهfa_IR
dc.subjectاختلالات روانی مزمنfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مجازی مهارت‌های زندگی بر عملکرد خانواده مبتلایان به اختلالات روانی: یک مطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس:02143651804 Email: mardanihamoole.m@iums.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue131
dc.citation.spage44
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد