| dc.contributor.author | شمس الدین, مهتاب | fa_IR |
| dc.contributor.author | مردانی حموله, مرجان | fa_IR |
| dc.contributor.author | سیدفاطمی, نعیمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | رنجبر, ملیحه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حقانی, شیما | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T01:00:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T01:01:00Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T01:00:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T01:01:00Z | |
| dc.date.issued | 2021-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شمس الدین, مهتاب, مردانی حموله, مرجان, سیدفاطمی, نعیمه, رنجبر, ملیحه, حقانی, شیما. (1400). تأثیر آموزش مجازی مهارتهای زندگی بر عملکرد خانواده مبتلایان به اختلالات روانی: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران, 34(131), 44-54. doi: 10.52547/ijn.34.131.44 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.44 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3468-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142086 | |
| dc.description.abstract | div style=text-align: justify;strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;زمینه و هدف/span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;: اختلال روانی مزمن در یک عضو خانواده، میتواند تهدیدی برای کل نظام خانواده به شمار آید و اگر خانوادهها مورد توجه قرار نگیرند، سلامت روانی آنان مختل میگردد. لذا مداخلات آموزشی میتواند برای اعضای خانواده /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;مبتلایان به اختلالات روانی مزمن/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; مفید باشد. مطالعه حاضر در این راستا و با هدف تعیین اثر آموزش مهارتهای زندگی بر عملکرد خانواده مبتلایان به اختلالات روانی مزمن انجام گردید./span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr
strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;روش بررسی: /span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;پژوهش حاضر یک مطالعه ارزشیابی اثر تک گروهی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که با مشارکت ۳۷ نفر از اعضاء خانواده بیماران مبتلابه اختلالات روانی مزمن بستری در مرکز روانپزشکی ایران انجام گرفت. از روش نمونهگیری مستمر جهت انتخاب اعضای خانوادههای دارای عضو مبتلابه اختلال روانی مزمن بستری در این مرکز استفاده شد. ابتدا فرم مشخصات جمعیت شناختی ابزار عملکرد خانواده/span/span span dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;(/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;Mcmaster Family assessment questionnaire)/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; توسط نمونهها تکمیل شد. پس از انجام پیشآزمون، آموزش مهارتهای زندگی به صورت یک دوره مجازی آنلاین به مدت سه هفته (شش جلسه ۶۰ دقیقهای)/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;از طریق پیامرسان /span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;Whatsapp/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ارائه شد. یک ماه پس از انجام مداخله، پسآزمون گرفته شد. کل مدت نمونهگیری دو ماه بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(تی زوجی) و به کمک نرمافزار /span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;SPSS/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت./span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr
strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;یافتهها: /span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی، حیطههای عملکرد کلی، حل مسئله، ارتباط، نقشها، پاسخدهی عاطفی (001/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و کنترل رفتار (/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;006/0=/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و آمیختگی عاطفی (/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;045/0=/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;). از عملکرد خانواده /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;مبتلایان به اختلالات روانی مزمن را بهبود بخشیده است/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;./span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;همچنین با توجه بهاندازه اثر محاسبه شده بیشترین اثر مداخله در بعد حل مسئله با اندازه ۹۳/۰ و کمترین اندازه اثر مربوط به پاسخدهی عاطفی با ۳۴/۰ بود./span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr
strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نتیجهگیری کلی/span/span/strongstrongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;:/span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; نتایج این مطالعه نشان داد یکی از راههای بهبود عملکرد در خانواده بیماران مبتلابه اختلال روانی مزمن اجرای برنامه آموزش مهارتهای زندگی است و این مداخله میتواند بهعنوان یکی از روشهای مؤثر در مراکز روانپزشکی برای بهبود عملکرد خانواده این بیماران مورداستفاده قرار گیرد./span/spanspan style=font-family:B Nazanin;/span/div | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.44 | |
| dc.subject | مهارتهای زندگی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد خانواده | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات روانی مزمن | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش مجازی مهارتهای زندگی بر عملکرد خانواده مبتلایان به اختلالات روانی: یک مطالعه نیمه تجربی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس:02143651804 Email: mardanihamoole.m@iums.ac.ir | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 131 | |
| dc.citation.spage | 44 | |
| dc.citation.epage | 54 | |