| dc.contributor.author | روشنزاده, مصطفی | fa_IR |
| dc.contributor.author | تاج آبادی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | مظهری دهکردی, بهاره | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, سمیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T01:00:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T01:00:59Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T01:00:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T01:00:59Z | |
| dc.date.issued | 2021-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | روشنزاده, مصطفی, تاج آبادی, علی, مظهری دهکردی, بهاره, محمدی, سمیه. (1400). رابطه عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان: یک مطالعه تحلیلی- مقطعی. نشریه پرستاری ایران, 34(131), 31-43. doi: 10.52547/ijn.34.131.31 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.31 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3464-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142085 | |
| dc.description.abstract | div style=text-align: justify;strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;مقدمه و هدف:/span/span/strong span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;در /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;دانشجویان علوم پزشکی که صلاحیت آموزشی آنها اهمیت خاصی دارد /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;اهمال کاری تحصیلی و /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;عوامل پیشبینی کننده آن از جمله عزت نفس و ارتباط با والدین جهت شناسایی بیشتر آن ضروری است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری صورت گرفت./span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;/span/spanbr
strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;روش بررسی:/span/span/strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; مطالعه /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;مقطعی/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; حاضر از نوع همبستگی- پیش بین در سال 1398 بر روی ۴۱۰ دانشجوی دانشکده پرستاری که به روش سهمیهای انتخاب شدند در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;عزت نفس روزنبرگ، ارتباط با والدین مورلند و شوبل/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; و اهمالکاری تحصیلی /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;سولومون و راث بلوم/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; استفاده شد. دادهها توسط نرم افزار /span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;SPSS/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; نسخه 16 و آزمونها آماری توصیفی و تحلیلی تحلیل شد./span/spanbr
strongspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;یافتهها:/span/span/strong span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;آزمون ضریب همبستگی پیرسون در زمینه ارتباط بین متغیرها حاکی از ارتباط منفی و معنیداری بین اهمالکاری تحصیلی با ارتباط با والدین (/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۰۰۱/۰/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;P/span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;، ۵۴/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;-/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;r/span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;=/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و عزت نفس (/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۰۰۱/۰/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;P/span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;، ۳۲/0/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;r/span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;=/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;-/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) بود./span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; آزمون رگرسیون نشان داد که عزت نفس (۱۰۲/0/span/span span dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;R/span/span/spansupspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;2/span/span/supspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;=/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;تعدیل شده) و ارتباط با والدین (۲۹۱/0/span/span span dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;R/span/span/spansupspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;2/span/span/supspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;=/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;تعدیل شده) به طور معنیداری اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند. مقدار بتای استاندارد نشده نشان داد که سهم عزت نفس در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی (۲۱/۰) و سهم ارتباط با والدین در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی (۲۷/۰) است. میانگین عزت نفس (۴۵/۱ /span/spanspan style=font-family:Cambria,serif;span style=font-size:10.0pt;plusmn; /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۱۲/۲۴)، ارتباط با والدین (/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۱۱/۷ /span/spanspan style=font-family:Cambria,serif;span style=font-size:10.0pt;plusmn; /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۶۱/۱۴۲/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و اهمالکاری تحصیلی (۴۸/۴ /span/spanspan style=font-family:Cambria,serif;span style=font-size:10.0pt;plusmn; /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۲/۶۴)/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;گزارش شد./span/spannbsp;br
strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نتیجهگیری کلی:/span/span/span/strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; توجه مدیران و برنامهریزان آموزشی به اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان و همچنین بررسی دورهای عواملی همانند عزت نفس و ارتباط با والدین میتواند در پیشبینی آن و در نتیجه پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان مؤثر باشد./span/span/spannbsp;/div | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.31 | |
| dc.subject | عزت نفس | fa_IR |
| dc.subject | ارتباط با والدین | fa_IR |
| dc.subject | اهمالکاری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | دانشکده پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | رابطه عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان: یک مطالعه تحلیلی- مقطعی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه فوریت پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09139803989 Email: s.mohammadi@skums.ac.ir | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 131 | |
| dc.citation.spage | 31 | |
| dc.citation.epage | 43 | |