نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاطبائی زواره, سید امیرحسینfa_IR
dc.contributor.authorنصراللهی, بیتاfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:56:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:56:56Z
dc.date.available1403-12-21T00:56:56Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:56:56Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationطاطبائی زواره, سید امیرحسین, نصراللهی, بیتا. (1403). میانجیگری آشفتگی هیجانی در ارتباط راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کرونا. پژوهش پرستاری, 19(4), 47-59. doi: 10.22034/IJNR.19.4.47fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/IJNR.19.4.47
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2867-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1141769
dc.description.abstractمقدمه: نحوه استفاده از راهبردهای مختلف تنظیم هیجان می­تواند در بروز آشفتگی­ های هیجانی و اضطراب ناشی از شیوع بیماری ­های ویروسی مختلف از قبیل کووید-19 مؤثر باشد. بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی‌‌ آشفتگی هیجانی (استرس، اضطراب و افسردگی) در رابطه راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کرونا صورت گرفت.   روش: پژوهش حاضر از دسته مطالعات توصیفی به روش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان و فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه ­های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساکن شهر تهران بود. از این جامعه آماری، 442 نفر نمونه در زمان اوج شیوع و همه‌‌گیری سویه اومیکرون ویروس کرونا از ابتدای تیر 1401 تا آخر فروردین 1402 به روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش پرسش­نامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی(2001)، پرسش­نامه اضطراب، استرس، افسردگی DASS- 21 (1995)، پرسش­نامه اضطراب بیماری کرونا علی‌‌پور و همکاران (1398) بودند. این پژوهش در قالب تحلیل آماری مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌‌افزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 انجام شده ‌‌است.  یافته‌‌ها: یافته ­های پژوهش حاضر نشان ­داد اثر مستقیم راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان بر آشفتگی هیجانی (0/333-=β، 001/0>P)، راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان بر آشفتگی هیجانی (0/501=β، 001/0>P)، آشفتگی هیجانی بر اضطراب کرونا (0/407=β، 001/0>P) در سطح 0/05=α معنادار شده­ است. همچنین معناداری اثر غیرمستقیم راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان بر اضطراب کرونا (0/136-=β، 0/009=P)، راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان بر اضطراب کرونا (0/204=β، 0/016=P) با میانجی­گری آشفتگی هیجانی در سطح 0/05=α تائید گردید.  نتیجه‌‌گیری: بنا بر یافته‌‌های پژوهش حاضر می‌‌توان از راهبردهای تنظیم هیجان در دستورالعمل‌‌های روان­درمانی باهدف کاهش آشفتگی هیجانی افراد و درنهایت، پیشگیری و مقابله با اضطراب ناشی از ویروس کرونا و حتی سایر بیماری‌‌های واگیردار که ممکن است در آینده مانند کووید-19 شیوع پیدا کرده و ایجاد اضطراب کنند استفاده کرد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/IJNR.19.4.47
dc.subjectآشفتگی هیجانیfa_IR
dc.subjectاضطراب کروناfa_IR
dc.subjectتنظیم شناختی هیجان.fa_IR
dc.subjectعلوم رفتاری و روانی(روانشناسیfa_IR
dc.subjectمددکاری و...)fa_IR
dc.titleمیانجیگری آشفتگی هیجانی در ارتباط راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کروناfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue4
dc.citation.spage47
dc.citation.epage59


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد