نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحاجی دوست گیو, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorغنی فر, محمد حسنfa_IR
dc.contributor.authorشهابی زاده, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:56:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:56:54Z
dc.date.available1403-12-21T00:56:54Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:56:54Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationحاجی دوست گیو, فاطمه, غنی فر, محمد حسن, شهابی زاده, فاطمه. (1403). بررسی اثربخشی واقعیت‌درمانی بر نشانگان روان‌شناختی نوجوانان. پژوهش پرستاری, 19(4), 4-14. doi: 10.22034/IJNR.19.4.4fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/IJNR.19.4.4
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2900-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1141766
dc.description.abstractمقدمه: مشکلات روان‌شناختی ازجمله افسردگی، اضطراب و استرس نقش مهمی در وضعیت روان‌شناختی نوجوانان دارند، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی واقعیت‌درمانی بر نشانگان روان­شناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) نوجوانان انجام شد. روش کار: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند، و به  مقیاس‌ نشانگان روان­شناختی لاویبوند و لاویبوند(1995) پاسخ دادند. گروه آزمایش در هشت جلسه مداخله واقعیت‌درمانی شرکت کردند، اما گروه گواه مداخله معمولی را دریافت نمودند. در تحلیل داده‌ها از آزمون اندازه‌گیری مکرر بین گروهی با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پس‌آزمون کاهش معناداری پیداکرده و این کاهش در مرحله پیگیری پایدار مانده بود (01/0>P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، واقعیت‌درمانی می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مؤثر در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/IJNR.19.4.4
dc.subjectواقعیت درمانیfa_IR
dc.subjectنشانگان روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectعلوم رفتاری و روانی(روانشناسیfa_IR
dc.subjectمددکاری و...)fa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی واقعیت‌درمانی بر نشانگان روان‌شناختی نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانیfa_IR
dc.contributor.departmentواحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentواحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentواحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue4
dc.citation.spage4
dc.citation.epage14


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد