تحلیل نقش کارکردهای مدیریت سرمایه انسانی در خشنودی بیماران با نقش میانجی رضایتمندی درون سازمانی و افتخار نگرشی و عاطفی پرستاران
(ندگان)پدیدآور
تشکریان جهرمی, علیرضا
نوع مدرک
Textمدیریت پرستاری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: مدیریت سرمایه انسانی و کارکردهای آن از مهمترین عوامل تعیین کننده نهایی در افزایش کارایی شغلی پرستاران و عملکرد سازمانی بیمارستانها میباشد. هدف مطالعه حاضر تحلیل ارتباط بین کارکردهای مدیریت سرمایه انسانی و خشنودی بیماران از طریق نقش میانجی رضایتمندی درون سازمانی و افتخار نگرشی و عاطفی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-پیمایشی در بین پرستاران بیمارستان های دولتی کلانشهر شیراز می باشد که در سال 1402 مورد تجزیه و تحلیل جامع قرار گرفت. بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه برای جامعه آماری تحقیق 350 نفر محاسبه و از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته کارکرد مدیریت سرمایه انسانی، رضایتمندی MSQ ، افتخار سازمانی گوتیر و راین و سنجش خشنودی ونگ و همکاران اقتباس گردید که روایی واگرا و همگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با بهره گیری از نرم افزار22 SPSS و Smart PLS 3 انجام پذیرفت.
یافته ها: شدت اثر کارکردهای مدیریت سرمایه انسانی بر رضایتمندی درون سازمانی برابر 423/0 محاسبه شده است و آماره احتمال آزمون نیز 374/8 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تأثیر مشاهدهشده معنادار است(05/0P
کلید واژگان
مدیریت سرمایه انسانیخشنودی بیماران
رضایتمندی درون سازمانی
افتخار نگرشی و عاطفی
پرستاران.
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-07-011403-04-11
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی و استادیار رشته مدیریت دولتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.شاپا
1735-70121735-9074



