• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 19, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 19, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک: یک مطالعه تجربی

    (ندگان)پدیدآور
    بگجانی, جمال الدینسادات حسینی, اکرم ساداتظریفیان سروش, زهرارنجبر, هادیرجبی, محمد مهدی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری کودکان و نوزادان
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مدیریت علائم و روند بیماری سندرم نفروتیک مستلزم خودمراقبتی است. خودمراقبتی ارتباط تنگاتنگی با خودکارآمدی دارد. افرادی که خودکارآمدی بالاتری دارند، معتقدند که در امر مراقبت از خود موفق‌تر هستند، لذا خود را در اقدامات درمانی بیشتر درگیر می‌کنند و در نهایت پیامدهای بهتری را نیز کسب می‌کنند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر تئوری اورم بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام شد. روش ­کار: در این مطالعه تجربی، 72 کودک 18-7 سال مبتلا به سندرم نفروتیک که به بیمارستان مفید مراجعه کردند، به شیوه مستمر انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه خودکارآمدی کودکان (SEQ-C) بود. مداخله شامل آموزش خودمراقبتی برگرفته از الگوی خودمراقبتی اورم بود که در دو جلسه آموزش حضوری 60 دقیقه‌ای انجام شد. گروه کنترل اقدامات روتین را دریافت نمود و مداخله جدیدی دریافت نکرد. جمع‌آوری اطلاعات در شروع مطالعه و یک ماه بعد از پایان مداخله انجام شد. نتایج وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 23 شدند. در نهایت داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی، کای اسکوئر، من ویتنی، تی مستقل و ویلکاکسون تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: در پایان مطالعه داده‌های 60 نفر تجزیه‌وتحلیل شد. دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت‌شناختی همسان بودند (P>0.05). میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله و کنترل، قبل از مداخله، به ترتیب 18/42 ± 64/50 و 19/02 ± 64/76 بود و اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (P>0.05). یکماه پس از مداخله میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله به 14/67 ± 76/10 و در گروه کنترل 17/04 ± 65/06 رسید و میانگین خودکارآمدی بین دو گروه اختلاف معناداری داشت (P0.05). میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله و کنترل، قبل از مداخله، به ترتیب 18/42 ± 64/50 و 19/02 ± 64/76 بود و اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (P>0.05). یکماه پس از مداخله میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله به 14/67 ± 76/10 و در گروه کنترل 17/04 ± 65/06 رسید و میانگین خودکارآمدی بین دو گروه اختلاف معناداری داشت (P0.05). یکماه پس از مداخله میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله به 14/67 ± 76/10 و در گروه کنترل 17/04 ± 65/06 رسید و میانگین خودکارآمدی بین دو گروه اختلاف معناداری داشت (P
    کلید واژگان
    آموزش
    خودمراقبتی
    خودکارآمدی
    سندرم نفروتیک
    کودکان
    پرستاری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-07-01
    1403-04-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران
    گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران
    گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران
    مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری و مامایی، تهران، ایران
    گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/IJNR.19.3.8
    http://ijnr.ir/article-1-2893-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1141759

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب