• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 19, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 19, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سبک مدیریت تضاد پرستاران در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

    (ندگان)پدیدآور
    گنج خانی, اشرفاسماعیلی, مریماشرفی زاده, حدیثحاجی بابایی, فاطمهحقانی, شیما
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مدیریت پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: امروزه با وجود پیچیدگی‌های‌ روز افزون در سازمان‌ها، تضاد پدیده‌ای طبیعی در زندگی حرفه‌ای و شخصی کارکنان شده است. تضاد در بین پرستاران، مسئله بسیار مهم در سازمان های ارائه دهنده خدمات محسوب می‌شود و مدیریت تضاد، فرایندی سیستماتیک و هدفمند در یافتن راه‌حل‌های رضایت‌بخش برای طرفین درگیر در تضاد می باشد. این مطالعه با هدف "تعیین سبک مدیریت تضاد پرستاران در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان" انجام شد. روش کار: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی و از نوع همبستگی است که در سال 1399 در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. 180پرستار دارای معیارهای ورود با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی با تخصیص متناسب از سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در این مطالعه شامل سؤالات مربوط به اطلاعات دمو­گرافیک و پرسشنامه سبک‌های مدیریت تضاد توماس کیلمن بود که توسط پرستاران به صورت خودگزارش دهی تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون،t  مستقل، آنالیز واریانس و در نرم‌افزار SPSS نسخه 25 مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: فراوانی سبک مدیریت تضاد در پرستاران به ترتیب شامل سبک مصالحه با (2/37 درصد) سبک سازش با (3/33 درصد)، سبک اجتناب با (2/12 درصد)، سبک همکاری با (9/8‌ درصد) و در آخر سبک رقابتی با (3/8 درصد) بود. در این میان بیشترین فراوانی مربوط به سبک مصالحه و کمترین آن مربوط به سبک رقابت بود. نتیجه‌گیری: بروز تضاد اجتناب‌ناپذیر است، اما نحوه مدیریت تضاد تعیین‌کننده نتایج آن است. بنابراین یادگیری نحوه برخورد با تضاد اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که پرستاران باید بتوانند به طور مؤثر در روند حل آن مشارکت کنند و هنگام برخورد با تضاد نگرشی سازنده اتخاذ نمایند تا از پرستاری و مراقبتی مطمئن و مؤثر اطمینان حاصل کنند. همچنین این آموزش برای مدیران سازمان نیز ضروری می‌باشد چرا که آنان باید بروز تضاد را به موقع شناسایی و علل آن‌را تشخیص دهند و به طور مؤثر در هدایت و حل تضاد اقدام نمایند.  
    کلید واژگان
    مدیریت تضاد
    پرستار
    بیمارستان
    پرستاری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-07-01
    1403-04-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد. پرستاری، گروه مراقبت‌های ویژه و مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
    دانشیار پرستاری، گروه مراقبت‌های ویژه و مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
    استادیار پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران.
    دانشیار پرستاری، گروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
    کارشناسی ارشد آمار زیستی، گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/IJNR.19.3.1
    http://ijnr.ir/article-1-2865-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1141758

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب