تاثیر آموزش خود مراقبتی مبتنی بر نقشه مفهومی بر کیفیت زندگی مبتلایان آرتریت روماتوئید: پروتکل مطالعه
(ندگان)پدیدآور
داداشی, نویدرسول زاده, نسرینروددهقان, زهراحقانی, شیما
نوع مدرک
Textپرستاری داخلی جراحی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی، خودایمنی، مزمن و پیشرونده با علایم بالینی متغیر می باشد، که تاثیر منفی روی ابعاد زندگی افراد مبتلا دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش خود مراقبتی مبتنی بر نقشه مفهومی بر کیفیت زندگی مبتلایان آرتریت روماتوئید انجام می شود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع مطالعه کارآزمایی بالینی غیر تصادفی می باشد. روش نمونه گیری به صورت در دسترس و مستمر می باشد. نمونه گیری از بین بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مراجعه کننده به درمانگاه های روماتولوژی بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام خواهد شد. ابتدا 35 نفر در گروه کنترل و 35 نفر بعدی درگروه آزمون قرار خواهند گرفت. ابزارگردآوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت زندگی در بیماران آرتریت روماتوئید (RAQoL) است. مداخله در گروه آزمون به صورت دو جلسه آموزش خودمراقبتی به شیوه نقشه مفهومی می باشد و در دو هفته انجام می شود. گروه کنترل آموزش های روتین دریافت می کند. کیفیت زندگی بیماران در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون (یک ماه بعد از آخرین آموزش) برای هر دو گروه کنترل و آزمون انجام خواهد شد. تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام می شود.
یافته ها: این مداخله احتمالاً می تواند باعث تغییر و بهبودی در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شود.
نتیجه گیری: اسـتفاده از شیوه های نوین آموزشی در آموزش خود مراقبتی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید جهت ارتقا کیفیت زنـدگی ضـروری بـه نظـر می رسد. لذا مطالعه حاضر بر روی آموزش خود مراقبتی مبتنی بر نقشه مفهومی در بیماران آرتریت روماتوئیدی انجام خواهد شد
کلید واژگان
آرتریت روماتوئیدخود مراقبتی
کیفیت زندگی
طراحی مطالعه
پرستاری
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2024-10-011403-07-10
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی تهراندانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
شاپا
1735-70121735-9074



