| dc.contributor.author | کرمی, نوید | fa_IR |
| dc.contributor.author | حامی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | شجاعی, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفانیا, علی محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:26:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:26:07Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:26:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:26:07Z | |
| dc.date.issued | 2024-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کرمی, نوید, حامی, محمد, شجاعی, وحید, صفانیا, علی محمد. (1402). الگوی توسعه آکادمیهای ورزشی با رویکرد توسعه استعداد. مجله علوم پزشکی رازی, 31, 1-18. doi: 10.47176/rjms.31.68 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.68 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8556-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139281 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: مدیریت استعداد به شیوه آکادمیک میتواند در توسعه ورزش و ارتقاء اجتماعی کمک کند. لذا هدف این مطالعه الگوی توسعه آکادمیهای ورزشی با رویکرد توسعه استعداد بود.
روش کار: رویکرد این تحقیق آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی خبرگان و متخصصان مدیریت ورزشی و مدیران آکادمیهای ورزشی بودند که به شیوه هدفمند و تاکتیک گلوله برفی تعداد 17 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در بخش کیفی تحقیق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود و در بخش کمی از پرسشنامه برآمده از بخش کیفی (محقق ساخته) استفاده گردید. این پرسشنامهها در اختیار 284 نفر از مدیران، مربیان آکادمیهای ورزشی، بازیکنان و داوران و اعضای کمیته استعدادیابی فدراسیونهای مختلف قرار گرفت. تجزیه تحلیل اطلاعات در بخش کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2022 و در بخش کمی نیز با استفاده از نرمافزار Smart PLS نسخه 4 و SPSS نسخه 29 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که 6 مقوله گرینشی شامل شاخصهای فیزیولوژیکی، شاخصهای روانشناختی، نهادهای مرتبط با آکادمی، مدیریت دانش، منابع انسانی اثرگذار و ساختار کشف و احصاء گردید. همچنین 9 مقوله اصلی و 34 مفهوم بهعنوان مقولات و مفاهیم راهبردی مدیریت استعداد در آکادمیهای ورزشی کشف و احصاء گردید و نیز در مجموع پس از دستهبندی کدهای اولیه 7 مقوله پیامدی شامل پیامدهای فنی، پیامدهای سازمانی، پیامدهای مدیریتی، پیامدهای روانشناختی، پیامدهای آرمانی، پیامدهای زیرساختی و پیامدهای اجتماعی استخراج گردید. همچنین آزمون کیفیت مدل تحقیق نشان داد مدل تحقیق از برازش و کیفیت مطلوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: درمجموع برای مدیریت صحیح استعدادیابی در آکادمیهای ورزشی به اصول و فرایند در فدراسیونها، فاکتورهای آنتروپومتریکی، نظارت و کنترل، سازماندهی، مدیریت رویدادها، منابع انسانی شاغل در ورزش، نیروی انسانی و در نهایت تعهد نیروی انسانی توجه بیشتری شود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.68 | |
| dc.subject | توسعه | fa_IR |
| dc.subject | استعداد | fa_IR |
| dc.subject | آکادمیهای ورزشی | fa_IR |
| dc.subject | الگوی توسعه | fa_IR |
| dc.subject | فیزیولوژی | fa_IR |
| dc.title | الگوی توسعه آکادمیهای ورزشی با رویکرد توسعه استعداد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 18 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0000-5483-7998 | |