| dc.contributor.author | صالحی, داود | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی درون کلائی, سیده زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسین زاده, بابک | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:25:54Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:25:54Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:25:54Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:25:54Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صالحی, داود, حسینی درون کلائی, سیده زهرا, حسین زاده, بابک. (1402). تاثیر شاخصهای مدیریت آموزش عالی با رویکرد علوم اعصاب تربیتی بر راهبردهای شناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تهران. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 345-354. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8196-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139265 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: استفاده از علوم اعصاب تربیتی در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی میتواند بهینهسازی فرایندهای شناختی را تسهیل کند لذا در این مطالعه به بررسی و تأثیر شاخصهای مدیریت آموزش عالی با رویکرد علوم اعصاب تربیتی بر راهبردهای شناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شد.
روش کار: این تحقیق از نظر هدف، بنیادی- کاربردی و از نظر نوع داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش گراند تئوری و در بخش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کارشناسان و مدیران دانشگاهی (اعضای هیأت علمی) و کارشناسان سازمانی و در بخش کمی شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای فرهنگیان تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع و روش نمونه گیری هدفمند 12 نفر از 25 نفر و در بخش کمی بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ای 370 نفر از 12473 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه محقق ساخته 50 سوالی مدیریت آموزش عالی با رویکرد علوم اعصاب تربیتی و پرسشنامه 49 سوالی راهبردهای شناختی بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، کدگذاری نظری (باز، مرکزی و انتخابی) و در بخش کمی شامل آمار توصیفی و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی) بود.
یافتهها: نتایج نشاندهنده وجود یک رابطه قوی و معنادار بین مدیریت آموزش عالی با رویکرد علوم اعصاب تربیتی (متغیر مکنون برونزا) و راهبردهای شناختی (متغیرهای مکنون درونزا) است. ضرایب مسیر 531/0 برای راهبردهای شناختی نشان میدهند که مدیریت آموزش عالی مبتنی بر علوم اعصاب تربیتی تأثیر مثبتی بر هر دو نوع راهبرد دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند که آموزش عالی که بر مبنای درک علمی از چگونگی عملکرد مغز طراحی و مدیریت میشود، به دانشجویان کمک میکند نه تنها در یادگیری اطلاعات بلکه در مدیریت و بهینهسازی فرایند یادگیری خود نیز بهتر عمل کنند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | مدیریت آموزش عالی | fa_IR |
| dc.subject | رویکرد علوم اعصاب تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | راهبردهای شناختی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر شاخصهای مدیریت آموزش عالی با رویکرد علوم اعصاب تربیتی بر راهبردهای شناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 0 | |
| dc.citation.spage | 345 | |
| dc.citation.epage | 354 | |