• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر خودگویی بر عملکرد تمرینی دانشجویان براساس همبسته‌های سبک‌های فرزند‌پروری و جنسیت

    (ندگان)پدیدآور
    مظفری, حجتمحمدی پور, محمدمحمدی نژاد, مهدی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: عملکرد تمرینی و ورزشی افراد می تواتد تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. مربیان و افراد تأثیرگذار دیگر، از طریق صحبت­های تحریک­آمیز، رفتار ورزشکاران را تحت کنترل دارند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر خودگفتاری بر عملکرد تمرینی دانشجویان بر اساس همبسته‌های سبک‌های فرزند پروری و جنسیت می‌باشد. روش کار: تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. نمونه آماری شامل80 دانشجوی دختر و پسر مقاطع تحصیلی کاردانی تا کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در سال تحصیلی  1399-1398 است. ابتدا از همگی رکورد اولیه دوی 9×4 متر به عمل آمد و جهت اندازه گیری خود گویی از نسخه فارسی پرسشنامه خود گفتاری در ورزش طهماسبی و همکاران (1395) استفاده شد و جهت تعیین سبک فرزند پروری ادراک شده از پرسشنامه بامریند (1991) استفاده شد و سعی شد تا گروه‌ها باتوجه به فاکتورهای مختلف، همتا شوند. در نهایت با استفاده از نتایج حاصله از آن، هریک از دو گروه مردان و زنان به دو گروه 10 نفری آزمایش همراه با آموزش خود‌گویی تقسیم شدند و جلسات آموزشی خودگویی برگزار شد و برای گروه کنترل 40 نفری مردان و زنان هیچ نوع جلسه آموزش خود‌گویی برگزار نشد. در پایان از تمامی 80 نفر نمونه در دسترس رکورد نهایی دوی 9×4 متر به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی برونفنی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد تأثیر خودگفتاری بر افزایش رکورد دوی 9×4 متر بود اما سبک های فرزند پروری و جنسیت تعیین کننده اثر آن نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می­توان با استفاده از خودگفتاری متناسب با فرهنگ­ها و موقعیت‌های گوناگون بهترین و مؤثرین آن را در زمانی مناسب انتخاب و بکار گرفت.
    کلید واژگان
    خودگفتاری
    عملکرد تمرینی
    سبک‌های فرزند پروری ادراک شده
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
    دانشیار گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
    استادیار گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8147-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139255

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب