نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشجاعی لنگری, سیدمهدیfa_IR
dc.contributor.authorیوسفی سعیدآبادی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorتقوایی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:39Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:39Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:39Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationشجاعی لنگری, سیدمهدی, یوسفی سعیدآبادی, رضا, تقوایی, مریم. (1401). تأثیر سواد علمی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی بر خودکارآمدی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 504-513.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7630-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139245
dc.description.abstractزمینه و هدف: جهت برخورداری از جامعه سالم نیاز هست تا دانشجویان از سواد علمی برخوردار باشند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تأثیر سواد علمی بر خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بود. روش کار: این پژوهش­ با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه­های علوم پزشکی مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 1665 نفر تشکیل می­دادند که در بخش کیفی تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده­ها از پرسش­نامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی، پرسش­نامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دارای 9 بعد مدیریت اطلاعات، کاربر اطلاعات، شناسایی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات، انتشار اطلاعات، نیاز اطلاعاتی، ذخیره سازی اطلاعات، تحلیل انتقادی اطلاعات و بازیابی اطلاعات می­باشد که بعد مدیریت اطلاعات با میانگین رتبه­ای 81/5 دارای بالاترین رتبه است. همچنین تاثیر سواد اطلاعاتی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران مثبت و معنی‌‌دار می­باشد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می­باشد. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان داشت که برخورداری از مهارت­های سواد اطلاعاتی منجر  تبدیل شدن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی به افرادی توانمند خواهد بود و توسعه سلامتی در جامعه را در پی دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectسواد اطلاعاتیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectدستیاران پزشکیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتأثیر سواد علمی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی بر خودکارآمدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage504
dc.citation.epage513


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد