| dc.contributor.author | شجاعی لنگری, سیدمهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | یوسفی سعیدآبادی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقوایی, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:25:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:25:39Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:25:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:25:39Z | |
| dc.date.issued | 2023-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شجاعی لنگری, سیدمهدی, یوسفی سعیدآبادی, رضا, تقوایی, مریم. (1401). تأثیر سواد علمی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی بر خودکارآمدی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 504-513. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7630-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139245 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: جهت برخورداری از جامعه سالم نیاز هست تا دانشجویان از سواد علمی برخوردار باشند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تأثیر سواد علمی بر خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بود.
روش کار: این پژوهش با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاههای علوم پزشکی مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 1665 نفر تشکیل میدادند که در بخش کیفی تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دارای 9 بعد مدیریت اطلاعات، کاربر اطلاعات، شناسایی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات، انتشار اطلاعات، نیاز اطلاعاتی، ذخیره سازی اطلاعات، تحلیل انتقادی اطلاعات و بازیابی اطلاعات میباشد که بعد مدیریت اطلاعات با میانگین رتبهای 81/5 دارای بالاترین رتبه است. همچنین تاثیر سواد اطلاعاتی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران مثبت و معنیدار میباشد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که برخورداری از مهارتهای سواد اطلاعاتی منجر تبدیل شدن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی به افرادی توانمند خواهد بود و توسعه سلامتی در جامعه را در پی دارد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | سواد اطلاعاتی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | دستیاران پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر سواد علمی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی بر خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 504 | |
| dc.citation.epage | 513 | |