تأثیر مشاوره شناختی رفتاری برافزایش انگیزه کتابخوانی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
فرهت, بنفشهرحیمی, عبدالرحیمامام جمعه, فرهاد
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,span dir=LTR style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبا توجه به اثرات مثبت مشاورههای گروهی شناختی- رفتاری بر متغیرهای تحصیلی دانشآموزان و خلأ تحقیقاتی در زمینه اثربخشی آن بر فرهنگ کتابخوانی، هدف از پژوهش حاضر تأثیر مشاوره شناختی رفتاری برافزایش انگیزه کتابخوانی دانشآموزان میباشد./span/span/span/span span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/b span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackروش پژوهش حاضر نیمه تجربی است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشshy;آموزان ابتدایی پایه ششم شهر بوشهر در نظر گرفته شد. از بین دانشshy;آموزان پایه ششم، بهصورت تصادفی طبقهshy;ای، دو کلاس ششم از یک مدرسه انتخابش (هر کلاس 40 نفر). یک کلاس بهعنوان گروه کنترل و کلاس دیگر بهعنوان گروه آزمایش بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد انگیزه مطالعه امshy;آرکیو (10 گویه) بود. روایی با نظرسنجی از اساتید روانshy;شناسی و علوم تربیتی (4 نفر) و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (87/0) و به تأیید رسید. هر دو گروه کنترل و آزمایش به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند و در ادامه، گروه آزمایش تحت 8 جلسه مشاورههای شناختی /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span arial= style=font-family:span style=color:blackndash;/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black رفتاری قرار گرفتند. در پایان جلسات مشاوره، هر دو گروه کنترل و آزمایش مجدداً به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند. /span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافتهها:/span/span/span/span/b span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackنتایج پژوهش نشان داد که/span/span/span/span span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackمشاورهshy;های شناختی /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span arial= style=font-family:span style=color:blackndash;/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black رفتاری بر انگیزه مطالعه دانشshy;آموزان کلاس ششم ابتدایی تأثیر معنیshy;داری دارد. /span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجهگیری:/span/span/span/span/b span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبنابر نتایج بدست آمده میrlm;توان گفت که درمان شناختی-رفتاری با داشتن منبع غنی از تمرینات رفتاری این پتانسیل رادارند که با تقویت و آموزش، انگیزش کتابخوانی را در دانشآموزان ارتقا بخشند. با اینحال توسعه برنامههای مشاورهای با تأکید بر مشاورههای شناختی- رفتاری برای توسعه فرهنگ مطالعه پیشنهاد میشود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/b/span/span/span/span/span/span/span/span
کلید واژگان
مشاوره شناختی رفتاریانگیزه کتابخوانی
دانشآموزان
اعصاب و روان
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2022-03-011400-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایراندکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



