• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر مشاوره شناختی رفتاری برافزایش انگیزه کتاب‌خوانی دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    فرهت, بنفشهرحیمی, عبدالرحیمامام جمعه, فرهاد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,span dir=LTR style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبا توجه به اثرات مثبت مشاوره‌های گروهی شناختی- رفتاری بر متغیرهای تحصیلی دانش‌آموزان و خلأ تحقیقاتی در زمینه اثربخشی آن بر فرهنگ کتاب‌خوانی، هدف از پژوهش حاضر تأثیر مشاوره شناختی رفتاری برافزایش انگیزه کتاب‌خوانی دانش‌آموزان می‌باشد./span/span/span/span span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/b span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackروش پژوهش حاضر نیمه تجربی است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشshy;آموزان ابتدایی پایه ششم شهر بوشهر در نظر گرفته شد. از بین دانشshy;آموزان پایه ششم، به‌صورت تصادفی طبقهshy;ای، دو کلاس ششم از یک مدرسه انتخابش (هر کلاس 40 نفر). یک کلاس به‌عنوان گروه کنترل و کلاس دیگر به‌عنوان گروه آزمایش به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد انگیزه مطالعه امshy;آرکیو (10 گویه) بود. روایی با نظرسنجی از اساتید روانshy;شناسی و علوم تربیتی (4 نفر) و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (87/0) و به تأیید رسید. هر دو گروه کنترل و آزمایش به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند و در ادامه، گروه آزمایش تحت 8 جلسه مشاوره‌های شناختی /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span arial= style=font-family:span style=color:blackndash;/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black رفتاری قرار گرفتند. در پایان جلسات مشاوره، هر دو گروه کنترل و آزمایش مجدداً به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند. /span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافته‌ها:/span/span/span/span/b span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackنتایج پژوهش نشان داد که/span/span/span/span span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackمشاورهshy;های شناختی /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span arial= style=font-family:span style=color:blackndash;/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black رفتاری بر انگیزه مطالعه دانشshy;آموزان کلاس ششم ابتدایی تأثیر معنیshy;داری دارد. /span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجه‌گیری:/span/span/span/span/b span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبنابر نتایج بدست آمده میrlm;توان گفت که درمان شناختی-رفتاری با داشتن منبع غنی از تمرینات رفتاری این پتانسیل رادارند که با تقویت و آموزش، انگیزش کتاب‌خوانی را در دانش‌آموزان ارتقا بخشند. با این‌حال توسعه برنامه‌های مشاوره‌ای با تأکید بر مشاوره‌های شناختی- رفتاری برای توسعه فرهنگ مطالعه پیشنهاد می‌شود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/b/span/span/span/span/span/span/span/span
    کلید واژگان
    مشاوره شناختی رفتاری
    انگیزه کتاب‌خوانی
    دانش‌آموزان
    اعصاب و روان

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2022-03-01
    1400-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7133-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139182

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب