بررسی نقش واسطه ای خود تمایزیافتگی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و خرید وسواسی در دانشجویان دختر
(ندگان)پدیدآور
زارعی, سلمان
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,span dir=LTR style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackاختلال خرید وسواسی یک رفتار اعتیادی است که سبب مجموعهshy;ای از پیامدهای منفی روانشناختی و اجتماعی میshy;شود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهshy;ای خود تمایزیافتگی در رابطه بین جو عاطفی خانواده با خرید وسواسی انجام شد./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackجامعه آماری پژوهش دانشجویان دختر دورهshy;ی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 1398- 1399 /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبود/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black./span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black از این جامعه تعداد 239 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهshy;shy;ای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهshy;ها با استفاده از مقیاس جو عاطفی خانواده/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black، مقیاس خرید وسواسی و پرسشshy;نامه خود تمایزیافتگی گردآوری/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black و /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبا استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackتحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد./span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافتهshy;ها:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black نتایج نشان داد اثر مستقیم جو عاطفی خانواده بر خرید وسواسی (15/0- =/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black، /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black01/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackP/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:Symbolspan style=color:black/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) منفی و معنیshy;دار و اثر مستقیم خود تمایزیافتگی (42/0- =/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black، 0/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black01/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackP/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:Symbolspan style=color:black/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) بر خرید وسواسی منفی و معنیshy;دار است. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطهshy;ای خود تمایزیافتگی (13/0- =/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black، /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black01/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackP/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:Symbolspan style=color:black/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) در رابطه جو عاطفی خانواده و خرید وسواسی معنیshy;دار است./span/span/span/spanbspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:black/span/span/span/span/b/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجهshy;گیری:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black بر اساس یافتهshy;ها، میshy;توان نتیجه گرفت جو عاطفی خانواده و خود تمایزیافتگی مؤلفههای مهم اثرگذار بر خرید وسواسی در دانشجویان دختر است./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span
کلید واژگان
جو عاطفی خانوادهخرید وسواسی
خود تمایزیافتگی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2022-03-011400-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار مشاوره، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانشاپا
2228-70432228-7051



