بررسی رابطه میزان برخورداری از مهارتهای زندگی و کنترل روانشناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, سیده زهراحیدری, شعبانحسن زاده, رمضان
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackعوامل درون فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اضطراب اثرگذار هستند و افزایش اضطراب تأثیر منفی بر پیامدهای تحصیلی دانش آموزان دارد. بنابراین هدف مطالعه رابطه بین مهارتهای زندگی و کنترل روانشناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان میباشد./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black جامعه آماری این /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackپژوهش توصیفی- همبستگی، شامل کلیه دانشجویان متأهل دارای فرزند نوجوان در رشته روانشناسی بود که در سال تحصیلی 400-1399 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مشغول به تحصیل بودند و نمونه آماری مطالعه با استفاده از جدول کرجسی مورگان به تعداد 123 نفر به روش تصادفی طبقهای به دست آمد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد اضطراب امتحان ساراسون (1957)، مهارتهای زندگی سازمان جهانی بهداشت (1994) و کنترل روانشناختی والدین سوننز و همکاران (۲۰۱۰) استفاده گردید. از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافته ها:/span/span/span/span/bb /bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackیافتهها نشان دادند بین خرده مقیاسهای کنترل روانشناختی و مهارتهای زندگی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/0/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black)، /span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجه گیری:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black نتایج نشان دادند که بین مهارتهای زندگی و کنترل روانشناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان در دانشجویان متأهل دارای فرزند نوجوان رابطه وجود دارد، بنابراین لازم است والدین از شیوهshy;های آموزش مهارتshy;های زندگی و کنترل روانshy;شناختی در شیوه فرزندپروری آگاهی یافته و موجب کاهش اضطراب تحصیلی فرزندانshy;شان شوند./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/b/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
nbsp;
کلید واژگان
مهارتهای زندگیکنترل روانشناختی والدین
اضطراب تحصیلی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2022-03-011400-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



