• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه میزان برخورداری از مهارت‌های زندگی و کنترل روان‌شناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان

    (ندگان)پدیدآور
    یوسفی, سیده زهراحیدری, شعبانحسن زاده, رمضان
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackعوامل درون فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اضطراب اثرگذار هستند و افزایش اضطراب تأثیر منفی بر پیامدهای تحصیلی دانش آموزان دارد. بنابراین هدف مطالعه رابطه بین مهارت‌های زندگی و کنترل روان‌شناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان می‌باشد./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black جامعه آماری این /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackپژوهش توصیفی- همبستگی، شامل کلیه دانشجویان متأهل دارای فرزند نوجوان در رشته روانشناسی بود که در سال تحصیلی 400-1399 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مشغول به تحصیل بودند و نمونه آماری مطالعه با استفاده از جدول کرجسی مورگان به تعداد 123 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای به دست آمد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد اضطراب امتحان ساراسون (1957)، مهارت‌های زندگی سازمان جهانی بهداشت (1994) و کنترل روان‌شناختی والدین سوننز و همکاران (۲۰۱۰) استفاده گردید. از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافته ها:/span/span/span/span/bb /bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackیافته‌ها نشان دادند بین خرده مقیاس‌های کنترل روانشناختی و مهارت‌های زندگی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/0/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black)، /span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجه گیری:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black نتایج نشان دادند که بین مهارت‌های زندگی و کنترل روان‌شناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان در دانشجویان متأهل دارای فرزند نوجوان رابطه وجود دارد، بنابراین لازم است والدین از شیوهshy;های آموزش مهارتshy;های زندگی و کنترل روانshy;شناختی در شیوه فرزندپروری آگاهی یافته و موجب کاهش اضطراب تحصیلی فرزندانshy;شان شوند./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/b/span/span/span/span/span/span/span/spanbr nbsp;
    کلید واژگان
    مهارت‌های زندگی
    کنترل روان‌شناختی والدین
    اضطراب تحصیلی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2022-03-01
    1400-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد‌ ساری، دانشگاه آزاد اسلامی‌، ساری، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
    استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6769-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139166

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب