نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرامرزی, نرجسfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:24:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:24:24Z
dc.date.available1403-12-21T00:24:24Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:24:24Z
dc.date.issued2021-04-01en_US
dc.date.issued1400-01-12fa_IR
dc.identifier.citationفرامرزی, نرجس. (1400). بررسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان. مجله علوم پزشکی رازی, 28(2), 117-126.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8834-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139152
dc.description.abstractزمینه و هدف: معلمان متعهد علاوه بر داشتن انگیزه‌های شخصی قوی، به مدرسه و جامعه آموزشی نیز احساس تعلق دارند. این تعهد می‌تواند موجب شود که معلمان در برابر چالش‌های شغلی و مشکلات محیط کار مقاوم‌تر باشند و به‌طور پیوسته در جهت ارتقاء دانش و مهارت‌های خود تلاش کنند. از این جهت هدف این مطالعه بررسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیق­های توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه­ی آماری، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کلات بود که در سال 1399 مشغول به فعالیت بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد کارگزینی اداره آموزش و پرورش شهرستان کلات برابر با 180 نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 123 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این مطالعه از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1997)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد آراگایل (1989) برای گردآوری داده‌ها استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart PLS استفاده گردید. یافته‌ها: یافته ­های تحقیق نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی در معلمان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین تعهد سازمانی و شادکامی در معلمان، فرهنگ سازمانی و شادکامی در معلمان رابطه معناداری وجود دارد. یافته­ ها حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی به عنوان میانجی نقش موثری بین تعهد سازمانی و شادکامی در معلمان دارد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی تأثیر قابل توجهی بر رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمان دارد. فرهنگ مثبت و حمایتی در سازمان می‌تواند به تقویت تعهد معلمان به سازمان کمک کند و در نتیجه، به افزایش شادکامی آن‌ها منجر شود.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectفرهنگ سازمانیfa_IR
dc.subjectتعهد سازمانیfa_IR
dc.subjectشادکامی معلمانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطه بین تعهد سازمانی و شادکامی معلمانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 1955643185، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue2
dc.citation.spage117
dc.citation.epage126


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد