بررسی وضعیت موجود مهارت های یادگیری خود راهبر در دانشجویان پزشکی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی عربشاهی, سید کامراننعیمی, لیلا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
font face=Times New Roman size=3 /fontp align=center class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 10pt text-align: center unicode-bidi: embed direction: rtl dir=rtlspan lang=FA style=line-height: 115% font-family: B Nazanin font-size: 16pt mso-bidi-language: FA!--stripped--font face=Times New Roman size=3 /font!--stripped--/span/pp class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 0pt text-align: justify unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0% dir=rtlspanstrongزمینه و هدف/strong: در حرفه پزشکی توانایی هدایت و تنظیم تجارب یادگیری فردی
مساله ای بسیار مهم برای موفقیت می باشد و مهارت های یادگیری خودراهبر /spanspan dir=ltr/spanspan style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrspan dir=ltr/spanfont face=Times New Romanspan style=mso-spacerun: yes /span(Self-Directed Learning Skills)/font/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptکه با یادگیری مادام العمر /spanspan dir=ltr/spanspan style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrspan dir=ltr/span(Life-Long Learning)/spanspan dir=rtl/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptspan dir=rtl/span در ارتباط اند در حرفه پزشکی بسیار مهم
هستند، همچنین این مهارت/spanspan dir=ltr/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrspan dir=ltr/span
/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptها به دانشجویان در کسب دانش و مهارت و
نگرش های منحصر به فرد دررشد شخصی و حرفه ای شان کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین
توانمند سازی دانشجویان برای کسب مهارت های لازم برای یادگیری خودراهبر باید یکی
از اهداف نهایی کوریکولوم های آموزشی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود
مهارت های یادگیری خود راهبر دانشجویان مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی،کارآموزی
رشته پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.o:p //span/pp align=center class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 10pt text-align: center unicode-bidi: embed direction: rtl dir=rtlfont face=Times New Roman size=3 /font/pp class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 0pt text-align: justify unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0% dir=rtlspanstrongروش کار/strong:
این پژوهش توصیفی- مقطعی/spanspan dir=ltr/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrspan dir=ltr/span
/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptدر 182 نفر از دانشجویان پزشکی (مقاطع
علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی) دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از پرسش
نامه آمادگی یادگیری خود راهبر/spanspan dir=ltr/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrspan dir=ltr/span /spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptفیشر اجرا شد. داده ها با کمک نرم افزار
/spanspan style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrSPSS19/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptو با استفاده از آمار توصیفی، آزمون /spanspan style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrT/spanspan dir=rtl/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptspan dir=rtl/span مستقل آنالیز
واریانس یک طرفه/spanspan dir=ltr/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: Times New Roman,serif font-size: 9pt mso-bidi-font-family: B Mitra mso-bidi-font-size: 10.0pt dir=ltrspan dir=ltr/span
/spanspan lang=AR-SA style=line-height: 115% font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptو آماره کوهن تجزیه و تحلیل شدند./spanspan lang=FA style=font-family: B Mitra mso-bidi-language: FA mso-ascii-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Calibrio:p //span/pp align=center class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 10pt text-align: center unicode-bidi: embed direction: rtl dir=rtlfont face=Times New Roman size=3 /font/pp class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0% dir=rtlspanstrongیافتهها:/strong /spanspan lang=AR-SA style=font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0ptبالاترین
میانگین مربوط به مهارت خودکنترلی (45/6±6/60) و پایین ترین میانگین مربوط به
مهارت خودمدیریتی (40/6 ± 2/45) بود./spanspan lang=FA style=font-family: B Mitra font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-ascii-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Calibrio:p //span/pp align=center class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 10pt text-align: center unicode-bidi: embed direction: rtl dir=rtlfont face=Times New Roman size=3 /font/pp class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0% dir=rtlspanstrongنتیجهگیری/strong/spanspan lang=AR-SA style=font-family: B Mitra font-size: 10pt mso-ascii-font-family: Times New Roman mso-hansi-font-family: Times New Roman mso-ansi-font-size: 9.0pt:
اگر چه مهارت خودکنترلی دانشجویان نسبت به سایر مهارت ها، بالاتر ارزیابی شد، اما به
نظر می رسد چگونگی مدیریت یادگیری و مهارتهای مطالعه باید در برنامه های درسی و
یا در قالب فعالیت های فوق برنامه گنجانده شود تا گامی مؤثر برای تبدیل دانشجویان
به فراگیران مادام العمر و خودراهبر باشد.o:p //span/pp align=center class=MsoNormal style=margin: 0in 0in 10pt text-align: center unicode-bidi: embed direction: rtl dir=rtlfont face=Times New Roman size=3 /font/pfont face=Times New Roman size=3 /font
کلید واژگان
مهارت های یادگیرییادگیری خودراهبر
دانشجویان پزشکی.
بیماریهای داخلی
شماره نشریه
113تاریخ نشر
2013-11-011392-08-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
2228-70432228-7051



