بررسی رابطه رهبری دانش محور بر عملکرد سازمانی و بالندگی سازمانی کارکنان بیمارستان شهرستان کلات
(ندگان)پدیدآور
فرامرزی, نرجس
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
div style=text-align: justify;span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span style=font-family:Calibri,sans-serifbspan lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:blackارائه راهکارهای عملی برای بهبود مدیریت دانش و ارتقای عملکرد سازمانی در بیمارستانها نقشی کلیدی در بهینهسازی فرآیندها و افزایش رضایت کارکنان ایفا مینماید. از این جهت هدف این مطالعه به دنبال بررسی رابطه رهبری دانش محور بر عملکرد سازمانی و بالندگی سازمانی کارکنان بیمارستان شهرستان کلات بود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span style=font-family:Calibri,sans-serifbspan lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/b span lang=AR-SA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:blackجامعه آماری با توجه به موضوع تحقیق شامل تمامی کارمندان بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) شهرستان کلات بود که 100 نفر برآورد شدند و در سال 1398 مشغول به فعالیت بودند. روش نمونه گیری تصادفی ساده است که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران کمک گرفته شد که بر اساس آن 80 نفر مشخص گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه رهبری دانش محور دونیت و دپالو (2015)، بالندگی سازمانی اسپایدرز (2007) /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:blackو /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:blackبلوغ سازمانی رمضانی (1393) بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای از نرمافزار آماری /span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;Times New Romanquot;,serifspan style=color:blackSPSS18/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:black استفاده شد که آزمون آماری موردنظر در این تحقیق آزمون همبستگی پیرسون /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:blackبود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span style=font-family:Calibri,sans-serifbspan lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:#0070c0یافتهها:/span/span/span/span/b span lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:blackنتایج نشان داد که بین رهبری دانش محور و عملکرد سازمانی و نیز رهبری دانش محور و بالندگی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد/span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:13.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Nazaninquot;./span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span style=font-family:Calibri,sans-serifbspan lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:#0070c0نتیجهگیری:/span/span/span/span/bb /bspan lang=FA style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;B Mitraquot;span style=color:blackبه طور کلی میتوان بیان کرد که بیمارستانهایی که رهبران آنها به مدیریت و اشتراکگذاری دانش اهمیت میدهند، میتوانند بهبود قابلملاحظهای در کارایی، کیفیت خدمات و نوآوری در فرآیندهای کاری خود داشته باشند. رهبری دانش محور با فراهم کردن بسترهای یادگیری و رشد مداوم، به کارکنان این امکان را میدهد که مهارتهای خود را توسعه دهند و با انگیزه و تعهد بیشتری در فعالیتهای سازمان مشارکت کنند. همین طور برای دستیابی به موفقیتهای پایدار و رشد مستمر در بیمارستانها، تمرکز بر رهبری دانش محور و توجه به توسعه حرفهای و فردی کارکنان باید به عنوان یک اولویت اساسی در نظر گرفته شود./span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:10.0ptspan style=line-height:115%span style=font-family:quot;Times New Romanquot;,serifspan style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/div
کلید واژگان
راهبری دانش محورعملکرد سازمانی
بالندگی سازمانی
بیمارستان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-06-011399-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 1955643185، تهران، ایرانشاپا
2228-70432228-7051



