نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشکری, نفیسهfa_IR
dc.contributor.authorمومنی, علی اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T23:54:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T23:54:57Z
dc.date.available1403-12-20T23:54:57Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T23:54:57Z
dc.date.issued2024-12-01en_US
dc.date.issued1403-09-11fa_IR
dc.identifier.citationشکری, نفیسه, مومنی, علی اکبر. (1403). پهنه‌بندی خطر زمین لغزش در طول جاده توسکستان با استفاد از روش تحلیل سلسه مراتبی (AHP) در محیط GIS. نشریه زمین شناسی مهندسی, 19(4), 479-500.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6837
dc.identifier.issn7386-8222
dc.identifier.urihttp://jeg.khu.ac.ir/article-1-3133-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136759
dc.description.abstract  هدف از این مطالعه تهیه نقشه پتانسیل خطر زمین لغزش در طول جاده توسکستان با استفاده از مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) می‌­باشد. پارامترهای مؤثر بر زمین لغزش در این مطالعه لیتولوژی، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از جاده، فاصله از آبراهه و فاصله از گسل می­‌باشد. در ابتدا، نقشه هر کدام از این پارامترها تهیه شده و بر مبنای میزان تغییرات آن به سه یا چهار زیر گروه تقسیم شده‌­اند. سپس با استفاده از تحلیل سلسه مراتبی به هرکدام از این زیرگروه‌­ها بر مبنای میزان برتری نسبت به هم وزنی اختصاص داده شد تا نقشه‌­های کیفی به نقشه‌­های کمی تبدیل شود. نتیجه این وزن­‌دهی نشان داد که لیتولوژی و شیب به­ترتیب بیش­ترین تأثیر و فاصله از گسل کم­ترین تاثیر را در پهنه­‌بندی خطر زمین‌­لغزش داشتند. وزن نهایی هر لایه اطلاعاتی از حاصل ضرب وزن هر پارامتر در وزن زیر معیار به‌­دست آمد. در نهایت این نقشه­‌های کمی در محیط GIS تلفیق شدند تا نقشه نهایی پهنه­‌بندی خطر زمین لغزش بدست آمد. بررسی موقعیت لغزش­‌های رخداد قبلی نشان داد که از بین 7 لغزش قدیمی تعداد 6 لغزش در محدوده پتانسیل خطر بالا و یک لغزش در رده خطر نسبتا بالا قرار داشت که نشان دهنده صحت نقشه خطر زمین لغزش تهیه شده است. نقشه پهنه‌­بندی به­‌دست آمده نشان داد که 9/3 درصد از این محدوده به مساحت 355 هکتار در رده خطر بالای رخداد زمین لغزش قرار دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه زمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Engineering Geologyen_US
dc.subjectپهنه بندی خطر زمین لغزشfa_IR
dc.subjectتوسکستانfa_IR
dc.subjectسیستم اطلاعات جغرافیاییfa_IR
dc.subjectفرآیند تحلیل سلسله مراتبیfa_IR
dc.subjectزمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.titleپهنه‌بندی خطر زمین لغزش در طول جاده توسکستان با استفاد از روش تحلیل سلسه مراتبی (AHP) در محیط GISfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی شاهرودfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی شاهرودfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue4
dc.citation.spage479
dc.citation.epage500


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد