• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و تندرستی
    • دوره , شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و تندرستی
    • دوره , شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی، مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی و پسخوراند عصبی بر عملکرد خواندن کودکان با اختلال نارساخوانی

    (ندگان)پدیدآور
    مرجان دشتی پورمحبوبه طاهرحمید واحدیعباسعلی حسین خانزاده
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: نارساخوانی بر توانایی مغز در دریافت، نگهداری و پاسخ به اطلاعات تأثیر می‌گذارد و این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روش‌های توانبخشی شناختی، مداخله مبتنی‌بر الگوی بارکلی و پسخوراند عصبی بر عملکرد خواندن در کودکان با اختلال نارساخوانی انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به‌صورت نیمه تجربی بر روی بر روی 60 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر با نارساخوانی مراجعه‌کننده به مراکز ناتوانی‌های یادگیری شهر شاهرود به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس با چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه گواه) انجام شد. که ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1387) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری توسط نرم‌افزار SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: با توجه به نتایج به دست‌آمده، دو روش مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی و توانبخشی شناختی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان با نارساخوانی مؤثر بوده اما مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی جهت ارتقاء عملکرد خواندن در آنان اثربخش‌تر از سایر روش‌ها بود. چرا که تقویت بهنگام مهارت‌های خواندن در کودکان به‌واسطه والدینی که زمان طولانی را با کودکان خود سپری می‌کنند، کارایی بالایی را در بهبود قابلیت آموزش‌پذیری این گروه خواهد داشت. نتیجه‌گیری: بنابراین از لحاظ کاربردی می‌تواند به‌عنوان مهارت‌های ضروری و اساسی موردنیاز دانش‌آموزان نارساخوان در مقاطع اولیه و سطوح پایین‌تر تحصیلی نیز مورد توجه قرار گیرد تا نتایج پیشگیرانه بهتری داشته باشد.
    کلید واژگان
    توانبخشی شناختی
    مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی
    پسخوراند عصبی
    عملکرد خواندن
    نارساخوانی

    تاریخ نشر
    2025-02-03
    1403-11-15
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    سازمان پدید آورنده
    - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.(نویسنده مسئول). ایمیل Mahboobe.Taher@yahoo.com
    - استادیار، دپارتمان بیماری‌های گوارش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.
    - استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

    شاپا
    1735-577X
    2345-3753
    URI
    https://dx.doi.org/10.22100/jkh.v19i4.3305
    http://knh.shmu.ac.ir/index.php/site/article/view/3305
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1127961

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب