بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود واقعی
(ندگان)پدیدآور
معصومه پوررجبی چهارده
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر به بررسی نقش تعدیلگر رقابت بازار محصول بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود واقعی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1397 تا 1402 میپردازد. در این تحقیق متغیر وابسته مدیریت سود واقعی می باشد. برای سنجش این متغیر از معیار کوهن و زاروین (2010) استفادهشده است. متغیر مستقل این تحقیق، حاکمیت شرکتی می باشد که برای سنجش آن از سه معیار حاکمیت شرکتی (مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی و اندازه هیئت مدیره) استفادهشده است. متغیر تعدیلگر نیز رقابت بازار محصول می باشد که بر اساس شاخص هرفیندال-هیرشمن اندازه گیری شده است. برای آزمون فرضیات از رگرسیون چند متغیره و دادههای مقطعی با استفاده از نرمافزار استاتا بهره گرفتهشده است. برای بررسی موضوع تحقیق دو فرضیه مطرحشده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد که بین هر سه معیار حاکمیت شرکتی و مدیریت سود واقعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. تأثیر مثبت و معنادار رقابت بازار محصول بر رابطه بین مالکیت نهادی و مدیریتی با مدیریت سود واقعی و عدم تأثیر آن بر رابطه بین اندازه هیئت مدیره و مدیریت سود واقعی می باشد.
کلید واژگان
مدیریت سود واقعیحاکمیت شرکتی
رقابت بازار محصول
مالکیت نهادی
مالکیت مدیریتی
اندازه هیئت مدیره
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2024-12-271403-10-07



