نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزمانیان, رضاfa_IR
dc.contributor.authorدانشجو, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی محمدی, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:52:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:52:26Z
dc.date.available1403-12-20T21:52:26Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:52:26Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationزمانیان, رضا, دانشجو, فرهاد, سلطانی محمدی, مسعود. (1403). ارائه روش جدید سلامت‌سنجی پایه‌های بتنی پل‌ها با استفاده از همبستگی بین داده سنسورها. مهندسی عمران مدرس, 24(4), 137-150. doi: 10.22034/24.4.137fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/24.4.137
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-75417-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126766
dc.description.abstractپایه‌ها، المان‌های طراحی حیاتی برای پل تحت بارگذاری زلزله هستند، اطمینان از پایداری و سلامت آن‌ها برای ایمنی کلی پل بسیار مهم است. متداول‌ترین روش‌های موجود برای تشخیص آسیب که عمدتاً در عرشه پل مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش‌های مودال هستند. این روش‌ها به دلایل مختلف دارای خطا در یافتن آسیب در سازه هستند. از طرفی این روش‌ها نیازمند اطلاعات پایه سالم هستند. در این پژوهش با ارائه روشی جدید و استفاده از مفهوم همبستگی، سعی شده با حداقل خطا و بدون داشتن اطلاعات پایه سالم، وجود آسیب و محل آن تشخیص داده شود. بدین منظور، بلندترین پایه از رمپ A مجموعه پل‌های شهید باکری تهران به عنوان پایه مورد مطالعه انتخاب و با استفاده از نقشه‌های چون-ساخت مدل غیرخطی دقیق در نرم‌افزار opensees ساخته شد. آسیب ایجاد شده در مدل، به صورت کاهش سختی در مصالح بتنی و کاهش سطح مقطع در مصالح فولادی مقطع بوده است. محل اعمال آسیب نیز در ارتفاع پایه در سه ناحیه 15، 25 و 35 درصد ارتفاع به صورت جداگانه اعمال شده است. داده‌ها با استفاده از سنسورهای سرعت‌سنج در ارتفاع پایه جمع آوری شد و در انتها با استفاده از مفهوم همبستگی و ارائه اندیس خرابی مبتنی بر این مفهوم، توانایی اندیس ارائه شده در یافتن وجود آسیب و محل آن در سناریوهای مختلف آسیب ارزیابی گردید. نتایج بدست آمده، نشان دهنده عملکرد مناسب این اندیس در تشخیص خرابی در سناریوهای مختلف و شدت های آسیب بین 10 تا 30 درصد می‌باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/24.4.137
dc.subjectسلامت سنجیfa_IR
dc.subjectپایه پلfa_IR
dc.subjectآسیبfa_IR
dc.subjectسرعت‌سنجfa_IR
dc.subjectضریب همبستگیfa_IR
dc.titleارائه روش جدید سلامت‌سنجی پایه‌های بتنی پل‌ها با استفاده از همبستگی بین داده سنسورهاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue4
dc.citation.spage137
dc.citation.epage150


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد