نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعفتی, میثمfa_IR
dc.contributor.authorرمضانپور, امیرمحمدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:52:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:52:10Z
dc.date.available1403-12-20T21:52:09Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:52:10Z
dc.date.issued2026-03-01en_US
dc.date.issued1404-12-10fa_IR
dc.identifier.citationعفتی, میثم, رمضانپور, امیرمحمد. (1404). بررسی تفسیرپذیری الگوریتم پروبیت ترتیبی‌ در تجزیه‌وتحلیل تأثیر زمان وقوع بر شدت تصادفات در آزادراه‌های برون‌شهری. مهندسی عمران مدرس, 25(1), 21-31. doi: 10.22034/25.1.21fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/25.1.21
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-73644-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126744
dc.description.abstract با توجه به کارایی روش‌های هوشمند، مدل‌های آماری توجه زیادی را در مطالعات ایمنی و تحلیل تصادفات به خود جلب کرده است. از طرفی بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که مطالعات کمی در خصوص اثرات خاص بازه‌های ساعتی شبانه‌روز بر روی شدت تصادفات انجام‌شده است. لذا، هدف از این تحقیق ضمن لحاظ تفسیرپذیری الگوریتم پروبیت ترتیبی، بررسی تأثیر شرایط زمان‌های مختلف شبانه‌روز برشدت آسیب تصادفات با استفاده از داده‌های شش سال تصادف آزادراه برون‌شهری لوشان-قزوین است. در این راستا الگوریتم پروبیت ترتیبی‌ به‌صورت جداگانه‌ در چهار بازه زمانی جهت پیش‌بینی اثرات عوامل مختلف هندسی و محیطی و ترافیکی برشدت آسیب ناشی از تصادفات بر روی داده‌های تصادفات پیشین پیاده‌سازی و مورد ارزیابی قرار گرفت و از آزمون نسبت احتمال جهت توجیه‌پذیری مدل‌ها استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان می‌دهد که حواس‌پرتی راننده در بازه‌های زمانی صبح، ظهر، غروب و شب به ترتیب با ضریب 33/1، 21/1، 25/1 و 98/0 مهم‌ترین عامل افزایش شدت تصادفات در محور موردمطالعه است. در مقابل، برخورد با شیء ثابت در همان بازه‌های زمانی به ترتیب با ضریب 58/0-، 83/1-، 24/1- و 75/0- با افزایش شدت تصادفات رابطه عکس دارد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/25.1.21
dc.subjectایمنی راهfa_IR
dc.subjectشدت تصادفاتfa_IR
dc.subjectپروبیت ترتیبیfa_IR
dc.subjectآزمون نسبت احتمالfa_IR
dc.subjectتحلیل آماریfa_IR
dc.titleبررسی تفسیرپذیری الگوریتم پروبیت ترتیبی‌ در تجزیه‌وتحلیل تأثیر زمان وقوع بر شدت تصادفات در آزادراه‌های برون‌شهریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار و عضو هیئت علمی گروه عمران (راه و ترابری) دانشکده فنی، دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد- دانشگاه گیلانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue1
dc.citation.spage21
dc.citation.epage31
nlai.contributor.orcid0000-0001-7399-6935


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد