• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کمانش دینامیکی ستونی‌ با مقطع متغیر و میراگر ویسکوز تحت بارمحوری متناوب

    (ندگان)پدیدآور
    طاهرخانی, امیرحسینامین افشار, مجید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به‌کارگیری اعضای با مقطع غیریکنواخت به دلیل کاهش مقدار مصالح و وزن سازه به طور گسترده در سوله‌های صنعتی و پل‌های فلزی مرسوم است. کمانش از مشکلات عمده‌ای است که مهندسان در طراحی اعضای تحت‌فشار محوری (ستون‌ها) با آن مواجه‌اند. به همین دلیل، پژوهش‌های متعددی توسط پژوهشگران در زمینه ی کمانش ستون‌ها انجام شده است. عمده ی پژوهش‌های پیشین، محدود به بررسی کمانش استاتیکی در ستون‌های غیر منشوری الاستیک است. در مقاله ی حاضر، در مدلی جامع کمانش دینامیکی ستونی با مقطع متغیر و میراگر ویسکوز تحت بارمحوری متناوب بررسی می‌شود. اثر بارمحوری متناوب به‌صورت تابع کسینوسی، اثر میراگر ویسکوز در انتهای عضو و تغییرات ممان اینرسی در سه حالت تغییرات خطی، مکعبی و مرتبه چهارم لحاظ می‌شود. برای حل معادله متشکله، ابتدا شکل ضعیف معادله دیفرانسیل حاکم نوشته می‌شود. از توابع میان‌یابی لاگرانژ به‌عنوان تابع شکل و از تابع فوریه (پیشنهادی بولوتین) به‌عنوان پاسخ دینامیکی معادله استفاده می‌گردد. در گام بعدی، ماتریس‌های سختی مصالح، سختی هندسی و جرم استخراج می‌گردد. پس از استخراج ماتریس‌های فوق، مقادیر ویژه (ضریب بارکمانشی) معادله بررسی می‌شود. از تکنیک ریشه‌یابی مولر به‌وسیله ی کدنویسی در نرم‌افزار متلب برای محاسبه مقادیر ویژه استفاده می‌گردد. ضریب بارکمانشی ستون به‌ازای مقادیر مختلفی از ضریب بازشوندگی و درصد میرایی میراگر ویسکوز در شرایط مرزی مختلف ارزیابی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که مقادیر مذکور تأثیر قابل‌توجهی بر تغییرات ضریب بارکمانشی بر حسب فرکانس تحریک و فرکانس تشدید دارند. تغییرات ضریب بارکمانشی بر حسب فرکانس تحریک به‌صورت تابع‌نمایی است. نتایج مقاله ی حاضر با پژوهش‌های پیشین صحت سنجی و مقایسه می‌شود. تطابق قابل‌قبولی بین نتایج مقاله ی حاضر و پژوهش‌های پیشین برقرار است.  
    کلید واژگان
    کمانش دینامیکی
    پایداری دینامیکی
    ضریب بارکمانشی
    ظرفیت بار بحرانی
    تحلیل مقدار ویژه

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2026-03-01
    1404-12-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته ی گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
    استادیار و عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران، صندوق پستی 34148-96818

    شاپا
    2476-6763
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/25.1.7
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-69344-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126743

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب