نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبذرگری, سید علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorیخچالیان, منصورfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:52:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:52:08Z
dc.date.available1403-12-20T21:52:08Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:52:08Z
dc.date.issued2024-08-01en_US
dc.date.issued1403-05-11fa_IR
dc.identifier.citationبذرگری, سید علیرضا, یخچالیان, منصور. (1403). ارزیابی جابجابی نسبی قاب‌های خمشی فولادی دارای میانقاب‌های مصالح بنایی با در نظر گرفتن اثرات افزایش زمان تناوب ناشی از شکست میانقاب‌ها در مدلسازی میرایی. مهندسی عمران مدرس, 0, 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-74025-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126742
dc.description.abstractدر حالی که مشاهدات پس از زلزله‌ها اهمیت مدلسازی میانقاب‌ها در محاسبات سازه‌ها را نشان داده‌اند، عموما میانقاب‌ها در محاسبات سازه‌ها مدلسازی نمی‌شوند. در این مطالعه، عملکرد جابجایی نسبی قاب‌های خمشی فولادی سه و نه طبقه دارای میانقاب‌های مصالح بنایی با دو چیدمان میانقاب در همه‌ی طبقات و بدون میانقاب در طبقه‌ی اول به صورت احتمالاتی و با در نظر گرفتن عدم قطعیت رکورد به رکورد زلزله ارزیابی شد. از نرم افزار OpenSees برای مدلسازی غیرخطی سازه‌ها استفاده شد و میانقاب‌ها با دستک فشاری مدلسازی شدند. زمان تناوب سازه‌های دارای میانقاب بعد از شکست میانقاب‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند. برای بررسی اثرات این افزایش زمان تناوب در مدلسازی میرایی رایلی، میرایی رایلی با استفاده از روش متداول در ادبیات فنی و روش میرایی اصلاح شده مدلسازی شد، و پاسخ‌های دو روش با هم مقایسه شدند. تحلیل‌های دینامیکی افزاینده با استفاده از 78 رکورد زلزله حوزه دور انجام شدند، و نسبت حاشیه ایمنی جابجایی نسبی، منحنی‌های شکنندگی جابجایی نسبی و میانگین فراوانی سالیانه عبور از چهار سطح جابجایی نسبی 0.7، 2.5، 5 و 15 درصد، λMD، بدست آمد. نتایج نشان می‌دهند که در سطوح بالاتر جابجایی نسبی اثر مثبت میانقاب‌ها به دلیل شکست آنها کاهش می‌یابد و عدم وجود میانقاب در طبقه‌ی اول منجر به ایجاد پدیده طبقه‌ی نرم می‌شود. برای مثال، در روش میرایی اصلاح شده، در سازه سه طبقه با چیدمان میانقاب در همه‌ی طبقات، میانقاب‌ها در سطح جابجایی نسبی 0.7 درصد مقدار λMD را 43 درصد کاهش داده‌اند، اما در سطح جابجایی نسبی 15 درصد این کاهش به 19 درصد رسیده است. به علاوه، روش متداول مدلسازی میرایی در ادبیات فنی پاسخ‌ها را دست پایین برآورد می‌کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectارزیابی احتمالاتیfa_IR
dc.subjectجابجایی نسبیfa_IR
dc.subjectمیانقاب مصالح بناییfa_IR
dc.subjectمیرایی رایلیfa_IR
dc.subjectتحلیل دینامیکی افزایندهfa_IR
dc.subjectمنحنی شکنندگیfa_IR
dc.titleارزیابی جابجابی نسبی قاب‌های خمشی فولادی دارای میانقاب‌های مصالح بنایی با در نظر گرفتن اثرات افزایش زمان تناوب ناشی از شکست میانقاب‌ها در مدلسازی میراییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مهندسی زلزله، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0
nlai.contributor.orcid0009-0006-1771-3615
nlai.contributor.orcid0000-0003-3077-5213


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد