نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباطنی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, دکتر مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:52:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:52:01Z
dc.date.available1403-12-20T21:52:01Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:52:01Z
dc.date.issued2024-11-01en_US
dc.date.issued1403-08-11fa_IR
dc.identifier.citationباطنی, علیرضا, مرادی, دکتر مجید. (1403). بررسی تاثیر شتاب و فرکانس تحریک بر رفتار لرزه‌ای توربین بادی فراساحلی متکی بر مونوپایل با استفاده از میز لرزه (g1). مهندسی عمران مدرس, 24(6), 95-106. doi: 10.22034.24.6.95fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034.24.6.95
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-73626-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126732
dc.description.abstractدر سال‌های اخیر افزایش آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی سبب شده‌است که استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از جمله باد مورد توجه قرار گیرد. بکارگیری توربین‌های بادی فراساحلی از مهمترین روش‌های استفاده از از انرژی باد است. این توربین‌ها اغلب بر روی مونوپایل قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر گسترش استفاده از توربین‌های فراساحلی متکی بر مونوپایل در مناطق لرزه‌خیز سبب شده است که رفتار لرزه‌ای آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. طراحی لرزه‌ای این توربین‌ها مشابه دیگر سازه‌ها باید بر اساس زلزله‌های گذشته منطقه و متناسب با شرایط اشباع صورت گیرد. تاکنون به دلیل پژوهش‌های اندک انجام شده بر روی رفتار لرزه‌ای این توربین‌ها، تاثیر شتاب و فرکانس تحریک در طراحی آن‌ها مورد بررسی قرار نگرفته و همچنین در برخی موارد طراحی این توربین ها مشابه طراحی در شرایط خشک صورت می‌گیرد. در این پژوهش با انجام 9 آزمایش بر روی نمونه‌های ساخته شده در دستگاه میز لرزه (g1) و اعمال شتاب و فرکانس تحریک متفاوت در هر یک از  شرایط خشک و اشباع، به بررسی اثر شتاب و فرکانس تحریک بر رفتار لرزه‌ای توربین‌های بادی فراساحلی پرداخته شده و رفتار آن‌ها در حالت خشک و اشباع نیز با یکدیگر مقایسه شده است. مطابق با نتایج حاصل از این پژوهش رفتار توربین‌ها در صورت وقوع پدیده تشدید در بحرانی‌ترین حالت قرار داشته و همواره رفتار لرزه‌ای این توربین‌ها در حالت اشباع، بحرانی‌تر از حالت خشک است و هرچه فرکانس تحریک کمتر باشد، رفتار توربین در شرایط اشباع و خشک متفاوت‌تر می‌شود. همچنین با افزایش شتاب تحریک و کاهش فرکانس تحریک، مقدار حداکثر شتاب روسازه و جابه‌جایی حداکثر و ماندگار توربین افزایش می‌یابد که نشان دهنده رفتار بحرانی‌تر این سازه‌ها است.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034.24.6.95
dc.subjectتوربین بادی فراساحلیfa_IR
dc.subjectرفتار لرزه‌ایfa_IR
dc.subjectمیز لرزه (g1)fa_IR
dc.subjectشتاب و فرکانس تحریکfa_IR
dc.subjectشرایط اشباع و خشک.fa_IR
dc.titleبررسی تاثیر شتاب و فرکانس تحریک بر رفتار لرزه‌ای توربین بادی فراساحلی متکی بر مونوپایل با استفاده از میز لرزه (g1)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue6
dc.citation.spage95
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد