امکان سنجی استفاده از روکش بتنی در دیوار برشی فولادی نیمه مقید در لبه ها
(ندگان)پدیدآور
مؤمنی, سیناسیاه پلو, نویدجهان پور, علیرضا
نوع مدرک
Textپژوهشی اصیل (کامل)
زبان مدرک
فارسیچکیده
div style=text-align: justify;span dir=RTL lang=FA style=font-size:11.0ptspan style=line-height:107%span b= lotus= style=font-family:در دیوار برشی فولادی برای پرهیز از غیرخطی شدنnbsp; المان های مرزی ، طراحی بر مبنای ظرفیت انجام می شود که در نتیجه مقدار فولاد مصرفی در المان های مرزی افزایش چشمگیری دارد. برای کاهش فولاد المان مرزی، دیوار برشی نیمه مقید فولادی (SSSW) /span/span/spanspan dir=RTL lang=FA style=font-size:11.0ptspan style=line-height:107%span b= lotus= style=font-family: پیشنهاد و در مطالعات قبل کار آیی آن اثبات شده است. به علاوه به نظر رسید استفاده از روکش بتنی روی ورق فولادی بتواند بهبود مقاومت و شکلپذیری سیستم/span/span/spanspan style=font-size:11.0ptspan style=line-height:107%span new= roman= style=font-family: time= (SSSW) /span/span/spanspan dir=RTL style=font-size:11.0ptspan style=line-height:107%span b= lotus= style=font-family:به همراه داشته باشد. بدین منظور ابتدا یک ساختمان 8 طبقه مجهز به (SSSW) /span/span/spanspan dir=RTL lang=FA style=font-size:11.0ptspan style=line-height:107%span b= lotus= style=font-family:طراحی و بحرانی ترین دهانه آن به مدل مرکب (SSCSW) تبدیل و مدل اجزا محدود آن تولید شد. این مدل در برابر بارگذاری چرخهای نزدیک و دور از گسل تحلیل و منحنی چرخهای، ظرفیت، انرژی تلف شده، توزیع تنش فون مایسز و آسیب فشاری بتن ارائه گردید. نتایج نشان داد که استفاده از روکش بتنی سختی اولیه را 4.5 برابر و مقاومت نهایی را 38% افزایش می دهد. از حیث انرژی تلف شده در دو حالت نزدیک و دور از گسل به ترتیب %67 و 87% قابلیت اتلاف انرژی افزایش یافت. برخلاف الگوی دور، بتن در الگوی نزدیک گسل در چرخه های ابتدایی خرد شده و در نتیجه افت در مقاومت نهایی مشاهده شد به نحوی که انرژی ورودی در تعداد محدودی چرخه مستهلک شده است. همچنین در اثر الگوی نزدیک گسل لازم است طراح توجه ویژه به المان های اصلی و بخشی از تیر حد فاصل ستون فرعی تا ستون اصلی (تداعی کننده تیر پیوند) داشته باشد. /span/span/span/div
کلید واژگان
دیوار برشی فولادی مرکب نیمه مقید در لبههاتنش فون مایسز
آسیب پلاستیسیته بتن
الگوی بار نزدیک گسل
منحنی چرخهای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-08-011403-05-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی عمران، دانشکده تحصیلات تکمیلی،موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایرانمعاون پژوهش و فناوری، استادیار گروه آموزشی عمران، موسسه آموزشی عالی جهاددانشگاهی خوزستان، اهواز،
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه ملایر،ملایر، ایران



