نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorدانشجو, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:51:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:51:47Z
dc.date.available1403-12-20T21:51:47Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:51:47Z
dc.date.issued2025-02-01en_US
dc.date.issued1403-11-13fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, محمد, دانشجو, فرهاد. (1403). ارائه روش جدیدی برای تشخیص خسارت‌های جزئی در پایه پل‌های مستقیم با استفاده از منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک. مهندسی عمران مدرس, 24(1), 185-201. doi: A-10-79063-1fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/A-10-79063-1
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-72169-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126714
dc.description.abstractبا توجه به افزایش سن پل‌ها، تبیین و استفاده از روش‌های مؤثر شناسایی خسارت جزئی به کمک سیستم‌های پایش سلامت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند چراکه امکان بازسازی آسیب‌ها را قبل از افزایش خسارت مهیا می‌کنند از اهداف اصلی این مقاله، ارائه روشی مؤثر و کارآمد جهت پایش سلامت و تشخیص خسارت جزئی در پایه پل مستقیم با استفاده از منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک و ارائه معیاری جهت نمایش  همبستگی منحنی‌های شکنندگی در حالت‌های سالم و آسیب‌دیده می‌باشد و برای دستیابی به این اهداف یک مدل کامل پل مستقیم که شامل ۸ پایه که هرکدام به ارتفاع ۱۰ متر و عرشه آن شامل ۵ دهانه که طول هر دهانه ۱۵ متر و طول کلی عرشه ۷۵ متر در نرم‌افزار تخصصی طراحی پل، CSI Bridge مدل‌سازی و در ادامه صحت سنجی شده است. جهت مشخص شدن آسیب‌پذیرترین ستون جهت مدل‌سازی آسیب جهت عملیات پایش سلامت، سه رکورد زلزله متناسب با خاک محل ساختگاه به‌صورت متوالی به مدل اعمال شدند و با بررسی کاهشی که درشیب نمودارهای ممان-چرخش ایجادشده بود، میزان آسیب رخ‌داده در پایین ستون تشخیص داده شد و درنهایت مشخص شد که پایه‌های میانی بیشتر مستعد آسیب‌های لرزه‌ای بودند و عملیات پایش سلامت روی یکی از ستون‌های میانی انجام شد. جهت ترسیم منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک ابتدا نیروهای هارمونیک به بالای ستون اعمال شدند و سپس چرخش‌های ایجادشده که در پایین ستون اندازه‌گیری شدند و با توجه به داده‌های به‌دست‌آمده و با استفاده از روابط مربوطه، منحنی‌های شکنندگی رسم شدند و شاخص شدت بیشینه‌ی نیرو و شاخص خسارت چرخش رخ‌داده در پایین ستون و سطح عملکرد تعریف‌شده‌ی فراگذشت از حالت خطی از مشخصات این منحنی‌های شکنندگی می‌باشند و برای رسم منحنی شکنندگی در حالت آسیب‌دیده نیز ابتدا نیروی زلزله موردنظر به پل اعمال شد و سپس نیروهای هارمونیک به بالای ستون موردنظر اعمال شدند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک با توجه به مشخصات تعریف‌شده، در حالت‌های سالم و آسیب‌دیده جزئی به‌خوبی رسم شده‌اند و آسیب‌های جزئی با شدت‌های مختلف، به‌درستی تشخیص داده‌شده‌اند. جهت بررسی همبستگی منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک در دو حالت آسیب‌دیده و سالم نیز دو معیار جدید PCOMAC و PDI معرفی شدند که نتایج این مقاله نشان می‌دهند که معیار PCOMAC معیار بسیار مناسبی جهت بررسی همبستگی منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیک می‌باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/A-10-79063-1
dc.subjectپایش سلامتfa_IR
dc.subjectتشخیص خسارتfa_IR
dc.subjectپایه‌های پلfa_IR
dc.subjectمنحنی‌های شکنندگیfa_IR
dc.titleارائه روش جدیدی برای تشخیص خسارت‌های جزئی در پایه پل‌های مستقیم با استفاده از منحنی‌های شکنندگی نیروهای هارمونیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue1
dc.citation.spage185
dc.citation.epage201


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد