| dc.contributor.author | مبینی کشه, فریبا | fa_IR |
| dc.contributor.author | جدیدی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورسیدآقایی, زهراسادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T21:42:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T21:42:00Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T21:42:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T21:42:00Z | |
| dc.date.issued | 2024-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-06-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-03-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مبینی کشه, فریبا, جدیدی, محسن, پورسیدآقایی, زهراسادات. (1403). اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2), 741-759. doi: 10.22038/mjms.2024.80424.4639 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.80424.4639 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_25458.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125895 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهرستان اسلام شهر مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده با روش نمونهگیری هدفمند (با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش) انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشآموز در گروه آزمایش و 17 دانشآموز در گروه گواه). والدین دانشآموزان گروه آزمایش مداخله فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد را طی هشت هفته در هشت جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI)، پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه اضطراب (AQ) استفاده شد. نتایج نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهرهگیری از انعطافپذیری شناختی و آشنایی والدین با حریم روانشناختی و مرزبندی بین والد و فرزند، شیوههای کنترل نامناسب و باورها و اصول ناکارآمد و غیرمنطقی میتواند به عنوان روشی کارآمد در جهت بهبود شایستگی اجتماعی و کاهش اضطراب دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده مورد استفاده قرار داد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.80424.4639 | |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | شایستگی اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشکی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 67 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 741 | |
| dc.citation.epage | 759 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0002-5116-9642 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-7472-3127 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-2267-9451 | |