نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمبینی کشه, فریباfa_IR
dc.contributor.authorجدیدی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorپورسیدآقایی, زهراساداتfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:42:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:42:00Z
dc.date.available1403-12-20T21:42:00Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:42:00Z
dc.date.issued2024-03-20en_US
dc.date.issued1403-01-01fa_IR
dc.date.submitted2024-06-10en_US
dc.date.submitted1403-03-21fa_IR
dc.identifier.citationمبینی کشه, فریبا, جدیدی, محسن, پورسیدآقایی, زهراسادات. (1403). اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2), 741-759. doi: 10.22038/mjms.2024.80424.4639fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.80424.4639
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_25458.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125895
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهرستان اسلام شهر مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده با روش نمونه‌گیری هدفمند (با توجه به ملاک‌های ورود به پژوهش) انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 17 دانش‌آموز در گروه گواه). والدین دانش‌آموزان گروه آزمایش مداخله فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد را طی هشت هفته در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI)، پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه‌ اضطراب (AQ) استفاده شد. نتایج نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهره‌گیری از انعطاف‌پذیری شناختی و آشنایی والدین با حریم روان‌شناختی و مرزبندی بین والد و فرزند، شیوه‌های کنترل نامناسب و باورها و اصول ناکارآمد و غیرمنطقی می‌تواند به عنوان روشی کارآمد در جهت بهبود شایستگی اجتماعی و کاهش اضطراب دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده مورد استفاده قرار داد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.80424.4639
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectشایستگی اجتماعیfa_IR
dc.subjectفرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectمشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شدهfa_IR
dc.subjectروانپزشکیfa_IR
dc.titleاثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شایستگی اجتماعی و اضطراب دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume67
dc.citation.issue2
dc.citation.spage741
dc.citation.epage759
nlai.contributor.orcid0009-0002-5116-9642
nlai.contributor.orcid0000-0002-7472-3127
nlai.contributor.orcid0000-0002-2267-9451


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد