اثر درمان شناختی رفتاری بر استرس مادران کودکان ADHD و علائم بیش فعالی کودکان ADHD
(ندگان)پدیدآور
آقائی, حکیمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر درمان شناختی رفتاری بر استرس مادران کودکان ADHD و علائم بیش فعالی کودکان ADHD انجام شد.روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از مادران کودکان ADHD شهر سمنان در 4 ماهه اول سال 1403 بود. نمونه آماری با توجه به طرح پژوهشی (نیمهآزمایشی) بصورت در دسترس و از بین داوطلبان و با توجه به ملاکهای ورود و خروج نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس استرس توسط کوهن، کامارک و مرملستین (۱۹۸۳) و فرم والد پرسشنامه کانرز (1998) برای بررسی علائم بیش فعالی کودکان ADHD بود. پروتکل درمان شناختی رفتاری استفاده شده در این تحقیق با اقتباس از وایت (۲۰۰1 ) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری و توسط نرمافزار SPSS ویرایش 25 انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری بر استرس و علائم بیش فعالی کودکان ADHD اثربخش است (05/0p
کلید واژگان
درمان شناختی رفتاریاسترس
ADHD
علائم بیش فعالی کودکان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01



