| dc.contributor.author | امیری بنیاد, سجاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | کرمپوریان, آرزو | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, یونس | fa_IR |
| dc.contributor.author | خزایی, مجتبی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T21:32:35Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T21:32:35Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T21:32:35Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T21:32:35Z | |
| dc.date.issued | 2024-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-05-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امیری بنیاد, سجاد, کرمپوریان, آرزو, محمدی, یونس, خزایی, مجتبی. (1403). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شبکههای اجتماعی مجازی و پیگیری تلفنی بر تابآوری و بار مراقبتی مراقبان خانوادگی بازماندگان سکتهی مغزی: کارآزمایی بالینی تصادفیشده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 32(3), 184-195. doi: 10.32592/ajnmc.32.3.184 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.3.184 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2769-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125096 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: بار مراقبتی پایداری مراقبان خانوادگی بازماندگان سکتهی مغزی را در زندگی کاهش میدهد. تابآوری به آنها در تقویت پایداری و سازگاری با ناملایمات زندگی کمک میکند. با توجه به فراگیر شدن اینترنت، به نظر میرسد که مداخلات آموزشی با رویکرد مجازی و با هدف اثربخشی بر تابآوری مراقبان و بار مراقبتی آنها مفید باشد.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 86 نفر از مراقبان خانوادگی بازماندگان سکتهی مغزی در بیمارستان بعثت همدان بهصورت دردسترس انتخاب شدند و تصادفاً به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. قبل از مداخله، دادهها با مقیاس ناتوانی Modified Rankin، فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای تابآوری Connor-Davidson و بار مراقبتی Novak & Guest جمعآوری شد. سپس گروه آزمون یک ماه تحت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی قرار گرفت. در پایان مداخله، دو هفته و یک ماه پس از آن، تابآوری و بار مراقبتی آنها مجدداً بررسی شد. آنالیز دادهها با آمار توصیفی، t-test مستقل، کای دو، آزمون دقیق فیشر و Repeated Measure ANOVA در SPSS 25 انجام شد.
یافتهها: قبل از مداخله، بین تابآوری و بار مراقبتی دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت. بعد از مداخله تفاوت معناداری در افزایش تابآوری گروه آزمون و کاهش آن در گروه کنترل و همچنین کاهش بار مراقبتی در گروه آزمون و افزایش آن در گروه کنترل مشاهده شد (0.001 > P).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی بر تابآوری و بار مراقبتی مراقبان، پیشنهاد میشود که ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی، بهویژه پرستاران، در آموزشهای خود از این روش بهره جویند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.3.184 | |
| dc.subject | پرستاری از راه دور | fa_IR |
| dc.subject | تابآوری | fa_IR |
| dc.subject | بار مراقبتی | fa_IR |
| dc.subject | مراقبان خانوادگی | fa_IR |
| dc.subject | سکتهی مغزی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش در پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شبکههای اجتماعی مجازی و پیگیری تلفنی بر تابآوری و بار مراقبتی مراقبان خانوادگی بازماندگان سکتهی مغزی: کارآزمایی بالینی تصادفیشده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دپارتمان پرستاری داخلی جراحی، دانشکدهی پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات اورولوژی و نفرولوژی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دپارتمان اپیدمیولوژی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دپارتمان نورولوژی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 32 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 184 | |
| dc.citation.epage | 195 | |