نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیری بنیاد, سجادfa_IR
dc.contributor.authorکرمپوریان, آرزوfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, یونسfa_IR
dc.contributor.authorخزایی, مجتبیfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:32:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:32:35Z
dc.date.available1403-12-20T21:32:35Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:32:35Z
dc.date.issued2024-08-01en_US
dc.date.issued1403-05-11fa_IR
dc.identifier.citationامیری بنیاد, سجاد, کرمپوریان, آرزو, محمدی, یونس, خزایی, مجتبی. (1403). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی و پیگیری تلفنی بر تاب‌آوری و بار مراقبتی مراقبان خانوادگی بازماندگان سکته‌ی مغزی: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 32(3), 184-195. doi: 10.32592/ajnmc.32.3.184fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.3.184
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2769-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125096
dc.description.abstractسابقه و هدف: بار مراقبتی پایداری مراقبان خانوادگی بازماندگان سکته‌ی مغزی را در زندگی کاهش می‌دهد. تاب‌آوری به آن‌ها در تقویت پایداری و سازگاری با ناملایمات زندگی کمک می‌کند. با توجه به فراگیر شدن اینترنت، به نظر می‌رسد که مداخلات آموزشی با رویکرد مجازی و با هدف اثربخشی بر تاب‌آوری مراقبان و بار مراقبتی آن‌ها مفید باشد. مواد و روش‌‌ها: در این کارآزمایی بالینی، 86 نفر از مراقبان خانوادگی بازماندگان سکته‌ی مغزی در بیمارستان بعثت همدان به‌‌‌صورت در‌دسترس انتخاب شدند و تصادفاً به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. قبل از مداخله، داده‌ها با مقیاس ناتوانی Modified Rankin، فرم مشخصات دموگرافیک، پرسش‌نامه‌های تاب‌آوری Connor-Davidson و بار مراقبتی Novak & Guest جمع‌آوری شد. سپس گروه آزمون یک ماه تحت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی قرار گرفت. در پایان مداخله، دو هفته و یک ماه پس از آن، تاب‌آوری و بار مراقبتی آن‌ها مجدداً بررسی شد. آنالیز داده‌ها با آمار توصیفی، t-test مستقل، کای دو، آزمون دقیق فیشر و Repeated Measure ANOVA در SPSS 25 انجام شد. یافته‌ها: قبل از مداخله، بین تاب‌آوری و بار مراقبتی دو گروه تفاوت معنا‌داری وجود نداشت. بعد از مداخله تفاوت معنا‌داری در افزایش تاب‌آوری گروه آزمون و کاهش آن در گروه کنترل و همچنین کاهش بار مراقبتی در گروه آزمون و افزایش آن در گروه کنترل مشاهده شد (0.001 > P). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی بر تاب‌آوری و بار مراقبتی مراقبان، پیشنهاد می‌شود که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، به‌ویژه پرستاران، در آموزش‌های خود از این روش بهره جویند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.3.184
dc.subjectپرستاری از راه دورfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectبار مراقبتیfa_IR
dc.subjectمراقبان خانوادگیfa_IR
dc.subjectسکته‌ی مغزیfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی و پیگیری تلفنی بر تاب‌آوری و بار مراقبتی مراقبان خانوادگی بازماندگان سکته‌ی مغزی: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان پرستاری داخلی جراحی، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات اورولوژی و نفرولوژی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان اپیدمیولوژی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان نورولوژی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue3
dc.citation.spage184
dc.citation.epage195


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد