نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorرنجبران, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorبیکدلی, حامدfa_IR
dc.contributor.authorجورابچی, زینتfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:32:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:32:32Z
dc.date.available1403-12-20T21:32:32Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:32:32Z
dc.date.issued2024-11-01en_US
dc.date.issued1403-08-11fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, فاطمه, رنجبران, مهدی, بیکدلی, حامد, جورابچی, زینت. (1403). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان خودکارآمدی شیردهی در مادران مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 32(4), 320-330. doi: 10.32592/ajnmc.32.4.320fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.4.320
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2903-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125091
dc.description.abstractسابقه و هدف: در سال‌های اخیر قطع زودهنگام شیردهی انحصاری در ایران در‌ حال افزایش است. افزایش‌ سطح آگاهی مادران از مهمترین عوامل موثر در ارتقای تغذیه انحصاری با شیر مادر است؛ یکی از بهترین روش‌های آموزشی درباره چالش‌های سلامتی، مدل اعتقاد بهداشتی است. مطالعه حاضر، با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی ‌بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان خودکارآمدی شیردهی در مادران انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده شاهد‌دار است که درباره120 زن باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین انجام‌ شد. نمونه‌ها با روش تخصیص تصادفی بلوکی ۴ تایی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله از هفته 36 به بعد، 4 جلسه آموزشی شیردهی، مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، به صورت مجازی دریافت‌کردند. گروه کنترل مراقبت‌های روتین دوران بارداری را دریافت‌کردند. پرسشنامه خودکارآمدی شیردهی و مدل اعتقاد بهداشتی، قبل از زایمان و 1، 4 و 6 هفته پس‌ از آن تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss26 انجام شد. سطح معنا‌داری همه آزمونها 0.05 در نظرگرفته شد. یافته‌ها: بعد ‌‌از انجام مداخله، تفاوت آماری معنا‌داری در میانگین دو گروه از‌‌‌‌‌‌ نظر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی مشاهده شد (p<0.05). همچنین میانگین نمرات خودکارآمدی شیردهی در هفته اول بعد از مداخله در گروه کنترل 4.65 ± 52.23 و در گروه آزمون 4.09 ± 55.8 بوده که از نظر تفاوت آماری معنادار بوده است (P<0.001). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر‌اساس مدل اعتقاد بهداشتی می‌تواند میزان خودکارآمدی شیردهی مادران را بهبود دهد؛ بنابراین، مراقبان بهداشتی می‌توانند از آن به عنوان روش آموزشی قابل اعتماد و در‌ دسترس استفاده کنند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.4.320
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectشیردهی انحصاریfa_IR
dc.subjectشیر مادرfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان خودکارآمدی شیردهی در مادران مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue4
dc.citation.spage320
dc.citation.epage330


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد