اثر فرولیک اسید بر یادگیری حرکتی- شناختی در مدل بیش فعالی ناشی از تریمتیلتین
(ندگان)پدیدآور
خدابنده, حبیب اللهعدالت منش, محمد امین
نوع مدرک
Textتجربي
زبان مدرک
فارسیچکیده
span style=position:absolute;z-index:251658240;left:0px;margin-left:3px;margin-top:2px;width:639px;height:3px;img alt= height=3 src=file:///C:UsersNOVINP~1.NOVAppDataLocalTempmsohtmlclip1�1clip_image001.gif width=639 /spanspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:14.0pt;چکیده/span/spanbr
span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;سابقه و هدف/span/spanemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:Nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;تریshy;متیلshy;تین (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;Trimethyltin; TMT/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;) اورگانوتینی است که تجویز پریناتال آن سبب تخریب انتخابی قشر مغز، هیپوکامپ و بروز بیش فعالی میshy;شود. هدف این پژوهـــــش، ارزیابی اثر فرولیک اسید بر بهبود اختلال در یادگیری حرکتی - شناختی در موش/span/span/span/ememspan dir=LTR style=font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;های صحرایی متعاقب/span/span/span/ememspan dir=LTR style=font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; مسمومیت پریناتال با /span/span/span/ememspan dir=LTR style=font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; بود/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;. /span/span/span/ememspan dir=LTR style=font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;/span/span/embr
span style=letter-spacing:-.3pt;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش بررسی/span/span/spanemspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;در این مطالعه تجربی، 30 سر موش صحرایی باردار نژاد ویستار به صورت تصادفی در 5 گروه تقسیم شدند: گروههای کنترل، دریافت کننده نرمال سالین (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT+Saline/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;) وnbsp; دریافت کننده فرولیک اسید (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT+FER25/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;، /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT+FER50/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; و /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT+FER100/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;). /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; به صورت درون صفاقی (9 میلیshy;گرم بر کیلوگرم وزن بدن) به موشهای صحرایی باردار در روز 14 بارداری تزریق شد. فرولیک اسید در دوزهای 25، 50 و 100 میلیshy;گرم از روز 12 تا 18 بارداری تجویز شد. آزمونshy; محفظه باز برای ارزیابی حرکات لوکوموتور و رفتار اضطرابی، آزمون راه رفتن شعاعی و شبکهshy;ای جهت سنجش یادگیری حرکتی و آزمون ماز /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;Y/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;nbsp; برای ارزیابی حافظه کاری در نوزادان انجام شد. دادهshy;ها با آزمون /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;ANOVA/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; و تعقیبی توکی تحلیل شدند./span/span/span/emnbsp; emspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;/span/span/embr
span style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;یافته /spanspan style=font-size: 18.6667px;ها/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;افزایش رفتارهای شبه اضطرابی، کاهش یادگیری حرکتی و حافظه کاری در گروه /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT+Saline/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; نسبت به گروه کنترل دیده شد. هرچند، تجویز فرولیک اسید سبب بهبود قابل توجهی در تناوب صحیح حرکتی، یادگیری حرکتی و کاهش اضطراب شد (05/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;)/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/embr
span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتیجهnbsp;/span/spanspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/spanspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;گیری/span/spanemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;مسمومیت پریناتال با/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;TMT /span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;، سبب اختلال در یادگیری و توجه در موشهای صحرایی میشود و فرولیک اسید احتمالاً نواقص شناختی-رفتاری ناشی از آن را کاهش میshy;دهد./span/span/span/em
کلید واژگان
اختلال نقص توجه با بیش فعالیتریمتیلتین
فرولیک اسید
یادگیری حرکتی
موش صحرایی
فيزيولوژي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زیست شناسی سلولی- تکوینی، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایراندانشیار فیزیولوژی، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز
شاپا
1023-59222008-3386



