• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 22, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 22, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان صلاحیت بالینی در کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهرستان ارومیه در سال 1403

    (ندگان)پدیدآور
    حقیقی مقدم, یوسفعابدی, زهراالساداتمحمدی, فرشادعلینژاد, وحید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: هدف از ارتقای مدارج علمی در دانشگاه/دانشکده‌های پرستاری، ارتقای صلاحیت بالینی پرستاران برای ارائه خدمات تخصصی است. بااین‌حال، یافته‌های متناقضی درباره میزان موفقیت سیستم آموزشی تحصیلات تکمیلی در ارتقای صلاحیت پرستاران وجود دارد. این مطالعه باهدف تعیین و مقایسه صلاحیت بالینی در کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهرستان ارومیه در سال 1403 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 74 کارشناس و 74 کارشناس ارشد پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهرستان ارومیه در سال 1403 انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه صلاحیت بالینی لئو و همکاران (2009) جمع‌آوری شد و در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین هیچ‌کدام از متغیرهای کمی و کیفی در دو گروه کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری تفاوت معنی‌دار آماری وجود نداشت. میانگین نمره صلاحیت بالینی کارشناسان پرستاری 75/34 ± 76/137 و کارشناسان ارشد پرستاری 56/38 ± 95/153 بود. این اختلاف میانگین در همه ابعاد صلاحیت بالینی به‌جز بعد مراقبت بالینی معنی‌دار بود (05/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، بخشی از اهداف وزارت مربوطه در خصوص ارتقای صلاحیت بالینی کارشناسان ارشد پرستاری حاصل شده است. بااین‌حال، به دلیل متوسط بودن سطح صلاحیت و عدم وجود اختلاف معنی‌دار در مراقبت بالینی، پژوهشگر پیشنهاد می‌کند که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید بر غنی‌سازی آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد متمرکز شود، ازجمله انجام تحقیقات تطبیقی و بازنگری برنامه آموزشی با استفاده از مربیان متخصص.  
    کلید واژگان
    کارشناسی
    صلاحیت بالینی
    پرستار
    آموزش پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2024-09-01
    1403-06-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    استادیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران

    شاپا
    2717-0306
    2008-742X
    URI
    https://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.6.486
    http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5233-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120215

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب