• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 22, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 22, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر آموزش مادران با رویکرد آدلر- درایکورس بر بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    نریمانی, محمدتقی زاده هیر, سارانریمانی, آذین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلر- درایکورس بر بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای بود که به کلینیک روانشناسی شهر اردبیل در سال 1402 مراجعه کردند. از میان این جامعه، به روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 کودک مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه درجه‌بندی لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای (ODDRS) جمع‌آوری شد. آزمودنی‌های گروه مداخله پروتکل آدلر - درایکورس را به مدت 10 جلسه و هر هفته دو بار به مدت 60 دقیقه دریافت کردند. گروه کنترل مداخله‌ای را دریافت نکرد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 و آزمون تحلیل واریانس انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای شرکت‌کنندگان در پیش‌آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 37/1± 25/17 و 48/1±25/16 و در پس‌آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 35/1 ±40/11 و 31/1 ± 25/15 بود. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه‌ها در علائم اختلال لجبازی نافرمانی مقابله‌ای وجود دارد. گروه مداخله از علائم کمتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بود (05/0>P) بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می‌توان گفت پروتکل آدلر - درایکورس در بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای اثربخش بودند. لذا از این مداخله برای بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای می‌توان استفاده کرد.  
    کلید واژگان
    رویکرد آدلر- درایکورس
    اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای
    آموزش به مادران
    روانپزشکی- روان شناسی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2024-09-01
    1403-06-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    متخصص اطفال، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل،

    شاپا
    2717-0306
    2008-742X
    URI
    https://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.6.442
    http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5184-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120211

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب