مقایسه شیوههای فرزند پروری و سبکهای حل مسئله در والدین کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان سالم در مقطع ابتدایی مدارس استثنایی و عادی شهرستان ارومیه
(ندگان)پدیدآور
محمدپور, یوسفپوریا, تاراپری زاد, ناصر
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: با توجه به اینکه انتخاب شیوه نامناسب فرزند پروری تأثیرات جبرانناپذیری بر روی شخصیت و موقعیت اجتماعی و تحصیلی کودکان مبتلا به اوتیسم میگذارد و عدم برخورد صحیح والدین موجب بروز مسائلی میگردد که اگر از روش مناسبی برای حل این مسائل استفاده نشود موجب بروز افسردگی و اضطراب و مشکلات اجتماعی برای اعضای خانواده میشود. با توجه به رشد قابلتوجه تعداد مبتلایان به اوتیسم در سالهای اخیر، محققان بر آن شدند که جایگاه شیوههای فرزند پروری و سبکهای حل مسئله مورداستفاده توسط والدین کودکان مبتلا به اوتیسیم و والدین کودکان سالم را تعیین کرده و مورد مقایسه قرار دهند.
مواد و روش کار: این یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-مقایسه ای بود. تعداد 234 نفر از والدین کودکان سالم و مبتلا به اوتیسم در مقطع اول تا ششم ابتدایی با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای و در دسترس وارد مطالعه شدند. معیارهای ورود شامل تک والدی نبودن دانشآموزان، کنار هم زندگی کردن والدین، عدم استفاده از برنامههای آموزشی در رابطه با موضوع مطالعه، داشتن سواد خواندن و نوشتن والدین بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اطلاعات جمعیت شناختی، شیوههای فرزند پروری بامریند و سبکهای حل مسئله کیسدی و لانگ استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تی تست مستقل برای بررسی اختلاف میانگین در دو گروه، آزمون کای دو برای سنجش اختلاف فراوانیها در گروهها استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان که والدین کودکان سالم نسبت به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از شیوهای سهل گیرانه (70/24±95/4) و مستبدانه (51/25±51/5) استفاده میکردند. در صورتیکه استفاده از شیوه مقتدرانه والدین کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به والدین کودکان سالم بیشتر بود (92/8±22/4). در مقایسه استفاده از روشهای حل مسئله، والدین هر دو گروه بیشتر از سبک برخورد استفاده میکردند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه انتخاب سبک درست در پرورش کودکان مبتلا به اوتیسم توسط والدین و آموزش شیوههای صحیح فرزند پروری نقش مهمی در روند رشد حرکتی-اجتماعی این کودکان دارد. مسئولین مربوطه باید برگزاری کلاسهای آموزشی لازم در مورد شیوههای فرزند پروری و حل مسئله به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم گامهای مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت زندگی والدین و کودکان مبتلا به اوتیسم بردارند.
کلید واژگان
حل مسئلهدانشآموز
اوتیسم
فرزند پروری
پرستاری
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2024-10-011403-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
استادیار آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانپرستار، مرکز قلب تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
دانشیار پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
2717-03062008-742X



