نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمذهب, سید علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorبهنام فر, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T19:56:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T19:56:52Z
dc.date.available1403-12-20T19:56:52Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T19:56:52Z
dc.date.issued2024-10-22en_US
dc.date.issued1403-08-01fa_IR
dc.date.submitted2023-08-02en_US
dc.date.submitted1402-05-11fa_IR
dc.identifier.citationمذهب, سید علیرضا, بهنام فر, فرهاد. (1403). تحلیل سامانه جداساز الاستومری – لغزشی ESI. نشریه مهندسی سازه و ساخت, 11(8), 190-212. doi: 10.22065/jsce.2024.408072.3181fa_IR
dc.identifier.issn2476-3977
dc.identifier.issn2538-2616
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22065/jsce.2024.408072.3181
dc.identifier.urihttps://www.jsce.ir/article_191509.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1117204
dc.description.abstractدر این مقاله، سامانه جداساز لرزه‌ای الاستومری-لغزشی جدیدی معرفی گردیده است. جداساز مزبور از یک هسته لاستیکی که بین حلقه‌های فولادی لغزشی محصورشده، تشکیل گردیده است. در این سامانه، بار قائم مستقیماً بر روی هسته لاستیکی وارد می‌گردد. مکانیزم اصطکاکی موجود در سامانه یادشده، نیروهای جانبی ناشی از باد، ارتعاشات محیطی و زلزله‌های خفیف را کنترل کرده؛ هنگام وقوع زلزله‌های شدید سبب کاهش انتقال نیروهای جانبی به سازه فوقانی می‌گردد. پس از پایان ارتعاشات ناشی از زلزله، قابلیت کشسانی لاستیک باعث ایجاد نیروی بازگشتی شده، تغییرشکل‌های پس‌ماند در تکیه‌گاه را به‌شدت کاهش می‌دهد. از دیگر مزایای این سامانه، سهولت ساخت و ارزان‌تر بودن نسبت به جداسازهای متداول است. در این مقاله به کمک نرم‌افزار اجزای محدود انسیس تنش‌های اجزای مختلف سامانه پیشنهادی تحت بارگذاری فشاری و فشاری- برشی مطالعه شده است. برای مدل‌سازی سطوح تماس از المان‌های contact و برای شبیه‌سازی لاستیک از المان‌های Solid185 هشت گرهی با قابلیت ابرکشسانی استفاده شده است. مطالعات فوق نشان داد که سختی قائم و جانبی مناسبی توسط اندرکنش حلقه‌های فولادی و هسته الاستومری ایجاد می‌گردد؛ همچنین تحت بارگذاری قائم طراحی تمام تنش‌ها به مراتب کمتر از حد مجاز هستند. حلقه‌های فولادی با کنترل کرنش‌های جانبی لاستیک، سختی قائم سامانه را به‌صورت فوق‌العاده‌ای افزایش می‌دهند. به طوری که در نمونه مورد مطالعه تحت اثر بار قائم ۱۰۰ کیلونیوتن، مقدار سختی قائم سیستم به 131 کیلونیوتن بر میلیمتر می رسد. در اثر حرکت جانبی، بخشی از بار قائم به حلقه‌های فولادی منتقل‌شده که ضمن تنش‌زدایی از هسته لاستیکی، سبب افزایش میرایی اصطکاکی سامانه می‌گردد به طوری که در نمونه مورد مطالعه تحت اثر بار قائم ۱۰۰ کیلونیوتن، مقادیر تنشهای sx (در امتداد تغییرمکان جانبی) و sz و sy در هسته لاستیکی، تحت کرنش برشی 200 درصد ، به ترتیب ۲۵ و ۵۰ درصد و ۵1 درصد نسبت به حالت بدون تغییرمکان جانبی کاهش‌ می یابد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن مهندسی سازه ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Society of Structrual Engineering (ISSE)en_US
dc.relation.ispartofنشریه مهندسی سازه و ساختfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Structural and Construction Engineeringen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22065/jsce.2024.408072.3181
dc.subjectجداساز الاستومریfa_IR
dc.subjectلغزشیfa_IR
dc.subjectسختی قائم و جانبیfa_IR
dc.subjectهسته لاستیکی محصورfa_IR
dc.subjectمیرایی اصطکاکیfa_IR
dc.subjectتحلیل اجزای محدودfa_IR
dc.subjectکنترل فعال و غیر فعال سازه هاfa_IR
dc.titleتحلیل سامانه جداساز الاستومری – لغزشی ESIfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی رشته دکتری عمران-سازه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue8
dc.citation.spage190
dc.citation.epage212
nlai.contributor.orcid0000-0002-4435-3540


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد