نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقدیمی مقدم, حامدfa_IR
dc.contributor.authorامامی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorمنصوری, محمد رضاfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T18:16:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T18:16:22Z
dc.date.available1403-12-20T18:16:22Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T18:16:22Z
dc.date.issued2024-04-20en_US
dc.date.issued1403-02-01fa_IR
dc.date.submitted2023-10-18en_US
dc.date.submitted1402-07-26fa_IR
dc.identifier.citationقدیمی مقدم, حامد, امامی, فرشته, منصوری, محمد رضا. (1403). ارزیابی لرزه ای پل های بتنی چند دهانه با پایه های ساخته شده از بتن فوق توانمند با استفاده از منحنی شکنندگی. مهندسی عمران فردوسی, 37(1), 45-70. doi: 10.22067/jfcei.2024.84877.1261fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2024.84877.1261
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_45079.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1108068
dc.description.abstractپل‌ها نقش حیاتی در اتصال مسیرهای حمل‌ونقل، مدیریت ترافیک، و دسترسی به مکان‌های استراتژیک نظامی، سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کنند که اهمیت آنها به‌ویژه در زمان بحران آشکار می‌شود. زمین‌لرزه‌ها جزء حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی هستند که عملکرد شریان‌های حیاتی حمل‌ونقل را مختل می‌کنند و منجر به تخریب این سازه‌های مهم می‌شوند. استفاده از فناوری‌های نوآورانه، مانند بتن فوق توانمند، به‌عنوان یک راه امیدوارکننده برای افزایش انعطاف‌پذیری سازه و کاهش آسیب مطرح می‌شود. این بتن به‌واسطه طرح اختلاطی که دارد دارای ساختاری یکپارچه و همگن، نفوذپذیری پایین و دوام بالا است که می‌تواند موجب افزایش ظرفیت مقاومت پل در برابر نیروهای لرزه‌ای و محدودکردن انتشار آسیب شود. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای پل‌ها، تحلیل شکنندگی است، روشی که با استفاده از شاخص‌های آسیب، سطوح آسیب را تحت اثر پارامترهای لرزه‌ای بیان می‌کند. این مطالعه عملکرد لرزه‌ای پل‌های شهری با سیستم تیر - دال بتنی با پایه‌هایی ساخته شده از بتن فوق توانمند با ارتفاع ۵ و ۸ متر را ارزیابی می کند؛که تجزیه‌وتحلیل آن با استفاده از نرم‌افزار CSI Bridge انجام شده و شتاب‌نگاشت‌های مناسبی از حوزه دور و نزدیک جهت تحلیل دینامیکی افزاینده (IDA) و محاسبه سطوح خسارت انتخاب گردید؛ نتایج بیان می‌کند احتمال فراگذشت آسیب در پایه‌های ساخته شده با بتن فوق توانمند نسبت به پایه‌های ساخته شده با بتن معمولی کمتر است. با بررسی سطوح شدت در میانه خسارت مشاهده می‌گردد که ظرفیت نهایی بتن فوق توانمند در سطح عملکرد فروریزش حداقل ۷ درصد و حداکثر ۲۶ درصد بهبود عملکرد نسبت به بتن معمولی داشته است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2024.84877.1261
dc.subjectبتن فوق توانمندfa_IR
dc.subjectتحلیل دینامیکی افزایندهfa_IR
dc.subjectمنحنی شکنندگیfa_IR
dc.subjectشاخص‌های آسیبfa_IR
dc.titleارزیابی لرزه ای پل های بتنی چند دهانه با پایه های ساخته شده از بتن فوق توانمند با استفاده از منحنی شکنندگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایرا نfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایرا نfa_IR
dc.citation.volume37
dc.citation.issue1
dc.citation.spage45
dc.citation.epage70
nlai.contributor.orcid0000-0002-5410-7992


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد