نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبگجانی, جمال الدینfa_IR
dc.contributor.authorخوشنوای فومنی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorاسدی, نرگسfa_IR
dc.contributor.authorرنجبر, هادیfa_IR
dc.contributor.authorرجبی, محمد مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1403-05-12T12:05:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-08-02T12:05:37Z
dc.date.available1403-05-12T12:05:12Zfa_IR
dc.date.available2024-08-02T12:05:37Z
dc.date.issued2024-05-01en_US
dc.date.issued1403-02-12fa_IR
dc.identifier.citationبگجانی, جمال الدین, خوشنوای فومنی, فاطمه, اسدی, نرگس, رنجبر, هادی, رجبی, محمد مهدی. (1403). تأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی بر استرس مادران دارای نوزاد نارس: یک مطالعه نیمه تجربی. پژوهش پرستاری, 19(2), 1-11.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2885-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1105828
dc.description.abstractمقدمه: تولد نوزاد نارس یک عامل تنش زای جدی است که منجر به بروز استرس قابل توجهی در مادران می‌شود و کیفیت زندگی آنها را تهدید می‌نماید. کاهش استرس مادر سبب بهبود کیفیت مراقبت از نوزاد و کسب پیامدهای بهتر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی بر استرس مادران دارای نوزاد نارس انجام شد. مواد و روش اجرا: این پژوهش یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و تخصیص غیر تصادفی نمونه‌ها بود که بر روی 72 مادر دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان مهدیه تهران انجام شد. مادران گروه مداخله علاوه بر مراقبت‌های روتین هشت جلسه تمرین ذهن‌آگاهی را به صورت جلسات حضوری گروهی و مجازی دریافت کردند. مادران گروه کنترل مداخله جدیدی را دریافت نکردند. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس استرس والدینی مایلز استفاده شد. پرسشنامه ها قبل و یک ماه بعد از مداخله که همزمان با جلسه آخر تمرینات ذهن‌آگاهی بود تکمیل شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 26 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد، کای دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته‌ها: قبل از اجرای مداخله، میانگین و انحراف معیار نمره استرس مادران در دو گروه کنترل و آزمون به ترتیب 17/25 ± 88/92 و 25/69 ± 83/48 بود و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت (P> 0.05). پس از مداخله، میانگین و انحراف معیار نمره استرس مادران در دو گروه کنترل و آزمون به ترتیب 13/41 ± 74/15 و 12/23 ± 47/۴3 بود و تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (P< 0.05). نتایج تحلیل کوواریانس تک‌متغیره نشان داد که تمرینات ذهن‌آگاهی سبب کاهش معنادار استرس مادران گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل با اندازه اثر بزرگ شد (P<0.05 , 0.781ηp2=). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از تمرینات ذهن‌آگاهی می‌تواند مداخله‌ای مؤثر جهت کاهش استرس مادران نوزادان نارس باشد. مدیران پرستاری و مسئولان مراکز بهداشتی درمانی می‌توانند استفاده از تمرینات ذهن‌آگاهی را جهت کاهش استرس والدین در محیط‌های پرتنش همچون بخش مراقبت‌های ویژه مدنظر قرار دهند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectنوزاد نارسfa_IR
dc.subjectمادرfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی بر استرس مادران دارای نوزاد نارس: یک مطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری کودکان و نوزادانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری و مامایی، تهران. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage11


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد