نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمطوری, پگاهfa_IR
dc.contributor.authorابراهیم آبادی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, زینبfa_IR
dc.contributor.authorنجات, نازیfa_IR
dc.date.accessioned1403-05-12T12:04:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-08-02T12:05:12Z
dc.date.available1403-05-12T12:04:56Zfa_IR
dc.date.available2024-08-02T12:05:12Z
dc.date.issued2024-05-01en_US
dc.date.issued1403-02-12fa_IR
dc.identifier.citationمطوری, پگاه, ابراهیم آبادی, مریم, علیزاده, زینب, نجات, نازی. (1403). تاثیر استفاده از پیامک آموزشی بر فرایند خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی. پژوهش پرستاری, 19(2), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2802-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1105827
dc.description.abstractمقدمه: امروزه تلفن همراه به صورت بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزانه، عملکردهای متنوعی جهت آموزش خودمراقبتی دارا می باشد که یکی از اصلی ترین آنها سرویس پیام کوتاه است که نیاز  به دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارد . با توجه به نیاز مداوم بیماران مبتلا به سرطان به آموزش و حمایت، بررسی کارایی این روش در آموزش و تاثیر آن برخود مراقبتی و کیفیت زندگی آنان ضروری می باشد. روش : مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی است که در بیمارستان تخصصی سرطان آیت ا...خوانساری شهر اراک انجام شد، مشارکت کنند گان( 92 نفر) ، از طریق تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. مداخله شامل ارسال روزانه پیامکهای آموزشی( 2-3پیامک) با مضامین خود مراقبتی شامل رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، خواب و استراحت، مدیریت عوارض به مدت یک ماه بود . قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه های جمعیت شناختی ، کیفیت زندگی و آگاهی و فرایند خودمراقبتی توسط مشارکت کنند گان تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره آگاهی و منافع پیشگیری بعد از مداخله، در گروه مداخله بیشتر و معنادار است(P<0.05) . ، نمره کل  کیفیت زندگی به بعد از مداخله، در گروه آزمون به شکل معناداری افزایش و نشانه های بی­خوابی، درد، تهوع  و استفراغ نیز به شکل معناداری کاهش یافته بودند (P<0.05). بحث و نتیجه گیری: آموزش پیامکی در این پژوهش به شکل موثری سبب افزایش آگاهی خود مراقبتی و کیفیت زندگی  بیماران شده است. بنابر این می­توان از این روش بخصوص در مورد بیمارانی که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند نداشته یا توانایی استفاده از آن را ندارند، استفاده نمود.  این روش می تواند موجب کاهش زمان آموزش چهره به چهره، ارتقای کیفیت آموزش، افزایش مرور نکات آموزشی توسط بیمار و خانواده، رضایت آنان و همچنین کاهش بار کاری پرستاران و کاهش هزینه های مراقبت و درمان بیماران گردد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectشیمی ­درمانیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectسرطانfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectپیامک آموزشیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر استفاده از پیامک آموزشی بر فرایند خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری داخلی جراحیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue2
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد