طراحی و ساخت ابزار یادگیری برای فرصتهای آموزشی تهویه مکانیکی: Lung Box
(ندگان)پدیدآور
فؤادالدینی, محسنسلطانی, منصور
نوع مدرک
Textمقاله اصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش پزشکی مبتنی بر شبیهسازی برای توسعه و اصلاح آموزش مهارتهای بالینی مرتبط با مراقبتهای ویژه و همچنین کاهش تهدید ایمنی بیمار مؤثر است. هدف از این مطالعه بیان فرایند فنآورانه ساخت و نیز ارزیابی نمونه پروتوتایپ یک شبیهساز تهویه مکانیکی Lung Box (LB) را بیان میدارد.
روش تحقیق: در این مطالعه کاربردی با رویکرد تحلیلی، پیکره وسیله یک سازه از ورقهای پلکسیگلس mm5 برشخورده است، که مدار تنفسی، مجموعه بگ پلاستیکی آکاردئونی چهارلایه با قابلیت پروخالی شونده از هوا، سامانه دستی فنری جهت اعمال محدودیت دامنه پرشوندگی بگها، مانومتر فشارسنج، سامانه اعمال انسداد در جریان هوا، سامانه شبیهساز تریگر تنفسی، سامانه سنجش حجم جاری و جعبه حاوی شیوهنامه بهکارگیری شبیهساز بر روی آن قرار گرفتهاست.
یافتهها: طراحی و ترسیم نقشه با نرمافزار اتوکد اجرا و پس از برش لیزری، قطعات وصل شدند. دستگاه به ونتیلاتور ICU وصل شد و حالت تنفسی تهویه اجباری مداوم انتخابگردید. حجم جاری در مقادیر 60/0، 55/0، 50/0، 45/0، 40/0 لیتر و تعداد تنفس bpm 18، 15، 12، 9 انتخاب و سپس تهویه صورتپذیرفت. شبیهسازی تریگر تنفسی با مقادیر متنوع حساسیت جریانی (lit/min 15-05/0) صورتگرفت. تکرارپذیری مقادیر متغیرهای منتخب برای تست لانگ (TL) با (LB) فاقد اختلاف آماری معنادار بود (05/0
کلید واژگان
ریهتهویه مکانیکی
شبیهساز
آموزش
آموزش پزشكي
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-06-011403-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجندسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایرانکارشناس ارشد مراقبتهای ویژه پرستاری، مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق و گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
شاپا
160721972423-6152



