• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میدانی و عددی گرادیان‌ حرارتی پل بتنی-صندوقه ای "جناح"

    (ندگان)پدیدآور
    رئیسی, فرزادولادی, هدایتعباس نژاد, علیرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بارهای حرارتی غیر یکنواخت از جمله گرادیان­های حرارتی قائم و عرضی تاثیرات مخربی در پل­های صندوقه­ای داشته و لازم است که در طراحی­ها مورد توجه مهندسین قرار گیرد. در ضوابط ارائه­شده در نشریه 139 ایران بصورت کلی به مفاهیم و ضوابط گرادیان حرارتی پرداخته شده که با توجه به تنوع آب و هوایی در کشور ایران، متاسفانه ضوابط ارائه­شده جوابگو نمی­باشد. در این مقاله با انجام آزمایش میدانی بر روی پل­ صندوقه­ای جناح در شهر تهران و با استفاده از تجهیزات ابزار دقیق، گرادیان­های حرارتی قائم و عرضی محاسبه گردیده و با ضوابط ارائه­شده در نشریه 139 ایران مقایسه گردید. داده های ثبت شده نشان می دهد که حداکثر اختلاف دما در ساعت 14:30 با مقدار 8/8 درجه سانتی گراد رخ می دهد، در حالی که با در نظر گرفتن گرادیان جانبی، حداکثر اختلاف دما در ساعت 11:30 با مقدار 9/2 درجه سانتی گراد رخ می دهد. با اعمال گرادیان عمودی در مدل المان محدود پل جناح، حداکثر تنش حرارتی در تقاطع تار و فلنج بالایی با مقدار 96/1 مگاپاسکال و حداکثر انحراف 36/4 میلی‌متر در فاصله میانی پل ایجاد می‌شود. به عنوان راه حلی برای کاهش اثرات منفی گرادیان های حرارتی، استفاده از عایق پلی یورتان در مدل FE پیشنهاد و مدل سازی شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که استفاده از عایق پلی‌اورتان به ضخامت های  2، 3، 5 و 6 میلی‌متر می‌تواند دمای دال بالایی را به ترتیب از6/33 به 5/30 ، 16/29 ، 5/27و 4/26 درجه سانتی‌گراد کاهش دهد، که منجر به کاهش تنش از 96/1 به 65/1، 35/1، 63/0و 38/0 مگاپاسکال خواهد شد. همچنین با استفاده از عایق می توان انحراف پل را کاهش داد که در این مطالعه حداکثر انحراف دهانه 48 متری با استفاده از عایق پلی‌اورتان به ضخامت های 2، 3، 5 و 6 میلی‌متر از 36/4 به 57/3، 86/2، 63/1و 07/1 میلی متر کاهش می یابد. همچنین راهکار مناسب برای کاهش تنش­های حرارتی حاصل از گرادیان­های حرارتی پیشنهاد و بررسی گردید و نتایج مدلسازی نشان داد که با استفاده از عایق پلی­اورتان، می­توان میزان جذب انرژی خورشید توسط سطح فوقانی صندوقه را کاهش داد و به طبع آن، تنش­های حرارتی حاصل از گرادیان حرارتی را کاهش داد.
    کلید واژگان
    پل‌های بتنی صندوقه‌ای
    گرادیان حرارتی
    تست میدانی
    عایق پلی‌اورتان
    تحلیل اجزا محدود

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-02-01
    1403-11-13
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سراسری تبریز
    دانشیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
    دانشگاه تبریز

    شاپا
    2476-6763
    URI
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-58293-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1104791

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب