نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسمیعا, جلالfa_IR
dc.contributor.authorرنجبر شوبی, منوچهرfa_IR
dc.contributor.authorنیک پور, عامرfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-20T13:33:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-10T13:34:01Z
dc.date.available1403-04-20T13:33:45Zfa_IR
dc.date.available2024-07-10T13:34:01Z
dc.date.issued2024-02-01en_US
dc.date.issued1402-11-12fa_IR
dc.identifier.citationسمیعا, جلال, رنجبر شوبی, منوچهر, نیک پور, عامر. (1402). تحلیل مکانی-زمانی تصادفات جاده ای در محور مواصلاتی هراز با استفاده از شاخص های آمار مکانی و سیستم اطلاعات جغرافیایی. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 13(4), 508-527. doi: 10.32598/DMKP.13.4.768.1fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/DMKP.13.4.768.1
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-633-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1101271
dc.description.abstractزمینه و هدف: تصادفات جاده ای یکی از مهمترین عوامل مصدومیت، معلولیت و مرگ و میر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و مخصوصا ایران می باشد. وقوع تصادفات جاده ای در محور هراز به عنوان یکی از مهمترین محورهای توریستی کشور، دغدغه بسیاری از مسافران و گردشگران می باشد. هدف اصلی این مقاله، مطالعه توزیع و پراکنش تراکم تصادفات جاده ای و شناسایی خوشه های مکانی تصادفات در جاده هراز به عنوان یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی استراتژیک و توریستی کشور می باشد. روش: اطلاعات مرتبط با تصادفات جاده ای در محور هراز توسط سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران جمع آوری شده است که در آن تراکم تصادفات و خوشه های مکانی تصادفات با استفاده از تابع تخمین کرنل و شاخص آمار مکانیGetis-Ord Gi* در روش تحلیل نقاط حاد حادثه خیز در بازه زمانی 5 ساله 1395-1399 مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفته است. یافته ها: نتایج بدست آمده از اعمال تابع تخمین تراکم کرنل نشان دهنده تعییر پذیری مکانی-زمانی تراکم تصادفات جاده ای در امتداد محور هراز در بازه زمانی 1395-1399 بوده که در آن منطقه کهرود پایین بیشترین میزان تراکم تصادفات را به خود اختصاص داده است. تحلیل نقاط حاد حادثه خیز نیز مشخص کرده است که در قسمتهای پنجاب، کهرود پایین، گرنک و پلور خوشه های مکانی تصادفات با مقدار میانگین Z-score 4.49 شکل گرفته است که در طول زمان و در بازه زمانی 5 ساله، تعداد خوشه های تصادفات، درصد تصادفات رخ داده در خوشه ها و همچنین طول محور در خوشه های تصادفات شناسایی شده کاهش پیدا کرده است. نتیجه گیری: تابع تخمین تراکم کرنل و روش تحلیل نقاط حاد حادثه خیز در بررسی و تحلیل مکانی-زمانی توزیع پراکنش و تراکم تصادفات و همچنین شناسایی خوشه های مکانی تصادفات در محور هراز موثر بوده است.  نتایج حاصل از این تحقیق می تواند در جهت انجام اقدامات اصلاحی فنی و ساختاری، امداد رسانی و همچنین آگاهی بخشی مسافران از وجود قسمتهای خطرناک مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent8205
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/DMKP.13.4.768.1
dc.subjectتصادفات جاده ایfa_IR
dc.subjectمحور هرازfa_IR
dc.subjectتراکم کرنلfa_IR
dc.subjectنقاط حادfa_IR
dc.subjectتحلیل مکانی-زمانیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتحلیل مکانی-زمانی تصادفات جاده ای در محور مواصلاتی هراز با استفاده از شاخص های آمار مکانی و سیستم اطلاعات جغرافیاییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.fa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue4
dc.citation.spage508
dc.citation.epage527
nlai.contributor.orcid0009-0008-4150-8528


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد